Ile kosztuje szop pracz?
Ekologia.pl Środowisko Przyroda Ile kosztuje szop pracz?

Ile kosztuje szop pracz?

Choć od pokoleń żyje w polskich lasach, jego przodkowie nie pochodzą z Europy. Należy do gatunków introdukowanych (sztucznie wprowadzonych) na terenie m.in. Polski, Niemiec, Francji, a nawet Japonii, chociaż naturalnie występuje w Ameryce Północnej i Środkowej. Czym jeszcze się wyróżnia? Przeczytaj o jego cechach, które mogą mieć wpływ na to, jak czuje się pod opieką człowieka. Z artykułu dowiesz się ile kosztuje szop pracz, jak należy o niego dbać i co robić, by czuł się komfortowo w naszych domach.

Czy w Polsce można hodować szopa?

Czy w Polsce można hodować szopa? fot. LightField Studios/Shutterstock

Od leśnego zwierzęcia do domowego pupila – krótka historia szopa pracza

W Ameryce Północnej i Środkowej występuje w aż 22 podgatunkach. W Europie pojawił się w połowie XX wieku. Sprowadzenie szopa pracza na teren Polski wiele kosztowało miejscowe środowisko. Ten ssak do dzisiaj w wielu krajach jest uznawany za szkodnika – z łatwością zdobywa pożywienie, utrudniając znalezienie pokarmu innym zwierzętom, a ponadto może przenosić choroby zakaźne i pasożyty. Niszczy gniazda chronionych ptaków, przyczynia się do zmniejszenia populacji żółwia błotnego, a swoją działalnością zakłóca funkcjonowanie rodzimych ekosystemów.

Z wyżej wymienionych powodów (i w związku z unijnym rozporządzeniem w sprawie działań zapobiegawczych i zaradczych w odniesieniu do wprowadzania i rozprzestrzeniania inwazyjnych gatunków obcych) – w 2021 r. uchwalono w Polsce ustawę o gatunkach obcych. Zgodnie z jej treścią niewiele podmiotów może trudnić się hodowlą szopa pracza, a żeby pozostać jego opiekunem po wejściu w życie ustawy, trzeba uzyskać odpowiednie zezwolenie od Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Podobne pozwolenia obecnie wydaje się jednak głównie organizacjom prowadzącym badania naukowe lub chroniącym pojedyncze osobniki na miejscu ich przebywania.

Ile poświęceń kosztuje życie z szopem praczem?

Nie zawsze trzymanie w domu takiego pupila było obwarowane przepisami. W internecie można znaleźć informacje o tym, że w ostatnich latach jeden pochodzący z hodowli osobnik tego gatunku kosztował około 1500–2000 zł. Osoby, które opiekowały się szopem praczem, wiedzą, że jego zachowanie bywało kłopotliwe.

Ssak, niezależnie czy w naturalnym środowisku, czy w zamknięciu, potrzebuje dużo aktywności. Na wolności żywi się owadami, gryzoniami, a także ptakami czy płazami. Je też nasiona, orzechy, owoce i warzywa. Opiekunowie takiego zwierzaka muszą więc pamiętać o tym, by dostarczyć mu odpowiednią porcję białka. Często podają mu surową wołowinę i wysokiej jakości psią karmę.

Zakup odpowiedniego pokarmu, przystosowanie przestrzeni w domu do potrzeb zwierzęcia i przygotowanie się na to, że trzeba będzie wychodzić z nim na spacery – to jeszcze nie wszystko. Przyzwyczajenie szopa pracza do wspólnego życia w ludzkim domu niekiedy kosztuje sporo wysiłku. Opiekunowie dzikiego ssaka muszą pogodzić się z jego nieprzewidywalnością, wynikającą z tego, jak ciekawską naturę ma to zwierzę.

Szop pracz uważany jest za zwierzę wyjątkowo inteligentne i śmiałe. Te cechy sprawiają, że w mieszkaniu może się nudzić i szukać rozrywki, a więc i przyczyniać się do zniszczeń. Szop pracz powinien być wyprowadzany na spacery. Nie może być samotny. Z braku towarzysza w postaci przedstawiciela swojego gatunku może zaprzyjaźnić się z psem lub kotem i zostać ich partnerem do zabaw. Da się go udomowić, ale podjąwszy taką decyzję, nie można wycofać się z niej lekkomyślnie. Oswojony, a następnie wyrzucony z domu szop pracz nie umiałby odnaleźć się w naturalnych warunkach.

Szop pracz to dziki ssak, którego nie zawsze można oswoić

Inteligentny ssak zwraca na siebie uwagę wielu miłośników zwierząt. Osoby zafascynowane tym gatunkiem czasem poszukują odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje szop pracz. Jeśli jednak nie otrzymały stosownego przyzwolenia na przetrzymywanie go, prawdopodobnie będą musiały zdecydować się na inne zwierzątko domowe.

1. Lidia Felska-Błaszczyk, Magdalena Boniek, Natalia Ławrów, Beata Seremak; Szop pracz (Procyon lotor) – gatunek inwazyjny obcy w faunie Polski. Charakterystyka gatunku, wielkość populacji i mechanizmy inwazyjności; Wiadomości Zootechniczne, R. LV (2017), 3: 24–34;
  2. Can I Have a Pet Raccoon?; https://www.webmd.com/pets/can-i-have-a-pet-raccoon; data dostępu: 16-01-2024;
  3. Bartoszewicz M. (2011); NOBANIS – Invasive Alien Species Fact Sheet – Procyon lotor. Online Database of the European Network on Invasive Alien Species – NOBANIS; www.nobanis.org. Data dostępu: 16-01.2024;
4.7/5 - (19 votes)