Czy jesteśmy skłonni płacić więcej za eko-produkty?

Choć większość Europejczyków przejmuje się kwestią środowiska to w kwestii płacenia wyższych cen za ekologiczne produkty elektroniczne zdania są podzielone. Panasonic opublikował niedawno eko-raport zawierający wyniki badań związanych ze świadomością ekologiczną konsumentów.
Wyniki zasadniczo nie dziwią – uważamy kwestię środowiska naturalnego za ważną, ale nie ma ona dużego wpływu na wybory zakupowe. Sytuacja ta jednak może się zmienić w niedalekiej przyszłości.
Ponad 1/3 Europejczyków (36%) zbadanych przez niezależny instytut badawczy Synovate na potrzeby Eko-raportu zadeklarowała, że przejmuje się kwestią środowiska naturalnego i podejmuje świadome działania by mu pomóc. Jednocześnie zaledwie 13% badanych potwierdza, iż zawsze, jeśli jest taka możliwość, wybiera markę przyjazną środowisku.
Wpływ na taką sytuację może mieć m.in. sceptycyzm wobec polityki producentów. Dosyć duży odsetek ankietowanych (28%) deklaruje brak zaufania wobec firm, które twierdzą, iż są przyjazne środowisku.
Przyjazne środowisku technologie są z reguły bardziej kapitałochłonne, zwłaszcza na początkowym etapie rozwoju. Czy konsumenci są skłonni płacić więcej za ekologiczny produkt? Europejczycy są podzieleni – 36% ankietowanych akceptuje ten pomysł, jednak niemal tyle samo (34%) nie uważa by produkt przyjazny środowisku był warty wyższej ceny. Nawet sceptyczni respondenci badania potwierdzają, że w najbliższym czasie troska o środowisko będzie się zwiększać. Przyznała to ponad połowa badanych.
Badania konsumenckie zostały przeprowadzone przez instytut Synovate w 9 krajach Europy: Czechach, Danii, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. W każdym kraju próba wyniosła 500 osób.





