Lotnisko Heathrow i linie lotnicze Singapore Airlines będą oszczędzać paliwo
Lotnisko Heathrow, organizacja NATS, linie lotnicze Singapore Airlines oraz firma Airbus wprowadziły udoskonaloną procedurę odlotu dla samolotów Airbus A380, która umożliwia jeszcze większą oszczędność paliwa i ograniczenie emisji CO2 przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z surowymi procedurami dotyczącymi emisji hałasu, obowiązującymi na londyńskim lotnisku.
Nowa procedura pozwoli oszczędzić dodatkowe 300 kg paliwa na jeden rejs, co jest równe 1 tonie CO2 wytwarzanego przez samolot podczas lotu do Singapuru, jak również ograniczyć emisję tlenku azotu (NOx). Samoloty A380 odlatujące z lotniska Heathrow zużywają teraz mniej mocy podczas startu, co ogranicza zużycie paliwa oraz emisję NOx. Po osiągnięciu około półkilometrowego pułapu, samoloty wznoszą się na wysokość ok. 1,2 km, wykorzystując przyspieszanie elastyczne.
A380 jest również znacznie cichszy niż inne duże samoloty. Poziom hałasu podczas jego startu został zmniejszony o połowę, podobnie jak obszar otaczający pas startowy i narażony na emisję hałasu. Podczas lądowania A380 emituje 3-4 razy mniej hałasu, co znacząco redukuje hałas na lotniskach, a jednocześnie pozwala liniom lotniczym na przewożenie większej ilości pasażerów podczas jednego lotu.
– Airbus A380 jest dziś najbardziej wydajnym samolotem pod względem spalania paliwa w lotnictwie komercyjnym – zużywa on o 17 procent mniej paliwa w przeliczeniu na pasażera niż inne duże samoloty – powiedziała Jane Dawes, dyrektor ds. hałasu i jakości powietrza na lotnisku Heathrow.
– Nasza współpraca z lotniskiem Heathrow, NATS oraz firmą Airbus jest dowodem na to, jak wiele można osiągnąć, gdy wszystkie zainteresowane strony mają ten sam cel – ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin – powiedział kapitan Gerard Yeap, starszy wiceprezes ds. lotów w Singapore Airlines.