Niższa emisja dwutlenku węgla dzięki buspasom
![Fot. ZTM](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2023/03/buspas_500x333.jpg)
Autobusy kursujące buspasami na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe – policzył Zarząd Transportu Miejskiego.
Według danych ZTM, Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób.
Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej – ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2.
Jak podaje rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.
Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy – po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.
Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej w ub.r. przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.
W stolicy funkcjonują wydzielone buspasy o łącznej długości ok. 32 km, w ciągu najbliższych miesięcy kolejny pojawi się w Al. Jerozolimskich – między Pl. Zawiszy a Rondem de Gaulle’a, w ścisłym centrum miasta. W przyszłości ma on powstać także na Trasie AK, na odcinku od ul. Żelazowskiej do Wybrzeża Gdyńskiego – w kierunku mostu.
Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich – na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy.
Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.
![Post Banner](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2025/01/wspieram-baner-post.png)
![Post Banner](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2025/01/wspieram-baner-post-mobile.png)
![Pogoda na piątek, 17 stycznia 2025 roku](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2025/01/a-field-with-white-snow-and-a-bald-dense-forest-un-2023-11-27-05-13-13-utc.jpg)
![Czerwony barwnik w słodyczach będzie zakazany?](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2025/01/czerwony-barwnik.jpg)
![Fot. Ranta Images/Shutterstock](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2023/03/shutterstock-1746311744_1000x667-640x427.jpg)
![Nanotechnologia ma pomóc w redukcji smogu w miastach](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2025/01/filtry-powietrza.jpg)
![Komórki nerwowe wysyłające neuroprzekaźniki. Źródło: Andrii Vodolazhskyi/shutterstock](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2023/03/komorki-nerwowe_1000x625-640x400.jpg)
![Klasyczne palniki gazowe. Źródło: Vova Shevchuk/Shutterstock](https://www.ekologia.pl/wp-content/uploads/2023/03/palniki-gazowe_1000x668-640x428.jpg)
No na pewno będzie czystsze powietrze… Obcięcie jednego pasa spowoduje wydłużenie korków,czyli samochody będą dłużej stały.Ciekawe, że nie obliczyli o ile wzrośnie spalanie tych tysięcy samochodów stojących w korkach, jadących na 1. biegu. Widać, że nawet totalni głupcy starają się wykorzystać ochronę środowiska w swojej propagandzie. I po co ten portal zamieszcza takie „artykuły”?kosz.
Buspasy to dobry pomysł zachęty do korzystania z transportu publicznego, w korkach się nie będzie stało.
hmmmm czystsze powietrze? Nie sądzę!