Niższa emisja dwutlenku węgla dzięki buspasom
Ekologia.pl Styl życia Motoryzacja Niższa emisja dwutlenku węgla dzięki buspasom

Niższa emisja dwutlenku węgla dzięki buspasom

Fot. ZTM
Fot. ZTM

Autobusy kursujące buspasami na warszawskiej Trasie Łazienkowskiej emitują dziesięciokrotnie mniej dwutlenku węgla niż poruszające się tą samą trasą prywatne samochody osobowe – policzył Zarząd Transportu Miejskiego.
Według danych ZTM, Trasę Łazienkowską w ciągu godziny pokonuje 76 autobusów, wiozących około 6,5 tysiąca pasażerów. W tym samym czasie może tamtędy przejechać maksymalnie 3,5 tysiąca samochodów, które w sumie przewożą 4,7 tys. osób.

Biorąc pod uwagę, że samochód osobowy wytwarza średnio 140 gram dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr, na jedną przewiezioną osobę przypada 104,2 g CO2. Autobus emituje tego gazu cieplarnianego więcej – ok. 880 g/km, ale w przeliczeniu na jednego pasażera jest to 10,2 g CO2.

Jak podaje rzecznik ZTM Andrzej Skwarek, przyjęte dane dotyczące wielkości emisji spalin mogą być w rzeczywistości korzystniejsze dla autobusów, bo dzięki buspasom jadą one bez zakłóceń, a samochody powoli posuwają się w korku.

Rzecznik dodał, że do 2011 r. wymienione będą przestarzałe, wysokopodłogowe autobusy –  po warszawskich ulicach będzie jeździć ponad tysiąc nowych pojazdów, które będą spełniały restrykcyjne normy emisji spalin Euro IV i Euro V.

Wytyczanie buspasów to element polityki transportowej miasta przyjętej w ub.r. przez stołecznych radnych. Zakłada ona uprzywilejowanie transportu zbiorowego, co ma zachęcić tych, którzy dotychczas jeździli własnymi autami, do korzystania z komunikacji miejskiej.

W stolicy funkcjonują wydzielone buspasy o łącznej długości ok. 32 km, w ciągu najbliższych miesięcy kolejny pojawi się w Al. Jerozolimskich – między Pl. Zawiszy a Rondem de Gaulle’a, w ścisłym centrum miasta. W przyszłości ma on powstać także na Trasie AK, na odcinku od ul. Żelazowskiej do Wybrzeża Gdyńskiego – w kierunku mostu.

Buspasy od początku swego istnienia wzbudzają niechęć kierowców prywatnych samochodów. Najwięcej krytycznych opinii dotyczyło najdłuższego z nich – na Trasie Łazienkowskiej. Zdaniem kierowców, sparaliżował on ruch na moście Łazienkowskim i utrudnił dojazd do centrum miasta jadącym z prawobrzeżnej części Warszawy.

Rok temu stołeczni radni zdecydowali, że Warszawa przystąpi do europejskiego porozumienia, przewidującego redukcję emisji gazów cieplarnianych co najmniej o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce
4.8/5 - (14 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
3 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

No na pewno będzie czystsze powietrze… Obcięcie jednego pasa spowoduje wydłużenie korków,czyli samochody będą dłużej stały.Ciekawe, że nie obliczyli o ile wzrośnie spalanie tych tysięcy samochodów stojących w korkach, jadących na 1. biegu. Widać, że nawet totalni głupcy starają się wykorzystać ochronę środowiska w swojej propagandzie. I po co ten portal zamieszcza takie „artykuły”?kosz.

Buspasy to dobry pomysł zachęty do korzystania z transportu publicznego, w korkach się nie będzie stało.

hmmmm czystsze powietrze? Nie sądzę!