Statki na powietrznych poduszkach
Firma konstruktorska z Rotterdamu właśnie testuje jedną z najcenniejszych dla środowiska technologii transportowych ostatnich lat. DK Group opracowała system redukujący opór, który powstaje podczas poruszania się statków po powierzchni wody.
Na czym polega technologia? Na dnie statku inżynierowie zamontowali dywan z powietrznych pęcherzy. Powietrze układa się w specjalnych kieszeniach we wgłębieniu kadłuba. Taka konstrukcja wydatnie zmniejsza tarcie. Opór zostaje zredukowany o 7%, co oznacza gigantyczne oszczędności paliwa i przyczynia się do ograniczenia emisji CO2.
Wtłaczanie powietrza pod dno statku zużywa mniej niż 1% energii wykorzystywanej do jego napędzania. Inżynierowie DK Group przewidują , że system pozwoli zaoszczędzić nawet 15% ropy.
We wrześniu wodowała pierwsza jednostka (83 m) wyposażona w system, który wtłacza sprężone powietrze pod dno statku. Specjaliści przewidują, że rozwiązanie zastosowane do większych statków da proporcjonalnie jeszcze lepsze efekty.
Wyobrażenie o skali oszczędności daje wielkość światowej floty handlowej. Po morzach pływa 50 000 tysięcy statków, które rocznie emitują 800 milionów ton CO2. Jednostki wyposażone w powietrzne poduszki są droższe zaledwie o 2%.