Vive l’hybride: hybrydowy Solaris dla Strasburga
Francja jest czwartym krajem, po Niemczech, Szwajcarii i Polsce, do którego wjedzie polski Solaris Urbino 18 Hybrid. Ten innowacyjny autobus napędzany hybrydowo z początkiem przyszłego roku zacznie wozić mieszkańców Strasburga.
Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony w napęd elektryczno-spalinowy, zużywa w porównaniu z tradycyjnymi autobusami o 22-24% paliwa mniej i emituje aż o 80% mniej zanieczyszczeń. Między innymi te korzyści z eksploatacji pojazdu, przekonały firmę Compagnie des Transports Strasbourgeois (CTS) do zakupu pierwszego we Francji autobusu z napędem hybrydowym.
Już od stycznia wyprodukowany w Polsce autobus hybrydowy będzie wozić mieszkańców Strasburga, siedziby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Rady Europy czy gospodarza obrad plenarnych Parlamentu Europejskiego.
Solaris Urbino 18 Hybrid miał swoją premierę w 2006 roku. Od tego momentu autobus został kupiony przez przewoźników z Drezna, Lispka, Bochum, Bremy, Monachium, Hanoweru (Niemcy), Poznania (Polska), Lenzburga (Szwajcaria).
Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w niewielki silnik spalinowy oraz dwa silniki elektryczne, zasilane z baterii umiejscowionych na dachu pojazdu. Baterie nie wymagają ładowania z zewnątrz, ponieważ gromadzona jest w nich energia powstająca podczas hamowania autobusu. Energia ta ponownie jest wykorzystywana podczas przyspieszania pojazdu.
Zastosowanie tak innowacyjnego napędu daje korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Niezależny instytutu badawczy TÜV SÜD Auto Cz s.r.o., przeprowadził w Pradze badania, porównując zużycie paliwa Solarisa Urbino 18 Hybrid oraz Solarisa Urbino 18 z tradycyjnym silnikiem Diesla. Wyniki testów dowiodły redukcję zużycia paliwa o 23,8% w cyklu SORT1 (cykl miejski), 23,4% w cyklu SORT2 (cykl podmiejski) oraz 22,9% w cyklu SORT3 (cykl mieszany). Mniejsze zużycie paliwa to także mniejsza emisja szkodliwych dla środowiska substancji. Autobus emituje aż o 80% mniej zanieczyszczeń.