Volvo XC40 PHEV – hybrydowy SUV z wtyczką | ekologia.pl
Ekologia.pl Styl życia Motoryzacja Volvo XC40 PHEV – hybrydowy SUV warty Twojej uwagi

Volvo XC40 PHEV – hybrydowy SUV warty Twojej uwagi

Kompaktowy SUV skandynawskiej marki to jedno z najbardziej popularnych aut w swoim segmencie na rynku polskim i nie tylko. Według danych CEPiK model Volvo XC40 jest czwartym najpopularniejszym modelem klasy premium w Polsce i najpopularniejszym kompaktowym SUV-em w segmencie premium. Zresztą konsumenci pokochali to auto nie tylko w Polsce, bo model XC40 Recharge w wersji hybrydowej plug-in jest trzecim autem PHEV Europy (dane wg Jato Dynamics). Skąd taka popularność? Powodów jest naprawdę sporo, warto je poznać.

volvo xc40

fot. Volvo XC40
Spis treści

Innowacyjny napęd hybrydowy plug-in

Volvo XC40 Recharge w wersji hybrydowej plug-in łączy dwa motoryzacyjne światy: pozwala korzystać z zalet klasycznej, spalinowej motoryzacji (brak problemów z zasięgiem, szybkie uzupełnianie paliwa), zalet jazdy hybrydowej (ekonomiczna, płynna jazda z wykorzystaniem silnika spalinowego i elektrycznego) oraz zalet czystej elektromobilności (możliwość jazdy wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego bez jakichkolwiek emisji spalin). To sprawia, że układy napędowe typy hybryda plug-in są dziś najbardziej uniwersalne.

Dynamika w każdej wersji

Volvo XC40 Recharge PHEV jest aktualnie oferowany w dwóch wersjach układu napędowego: Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in Hybrid oraz Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid. Oba zespoły napędowe współdzielą zestaw akumulatorów trakcyjnych o tej samej pojemności wynoszącej 10,7 kWh. Pozwala to po aktywowaniu trybu jazdy Pure pokonać bez jakichkolwiek emisji dystans 46 km (w cyklu mieszanym WLTP). Oba warianty wyposażone są w silnik elektryczny i spalinowy przekazujące moc na przednią oś pojazdu za pośrednictwem płynnie działającej automatycznej skrzyni biegów. Różnicą pomiędzy odmianami Recharge T4 a Recharge T5 jest sumaryczna moc układu napędowego. W tej pierwszej wersji kierowca dysponuje mocą maksymalną 211 KM oraz 405 Nm momentu obrotowego. Mocniejsza odmiana Recharge T5 pozwala uzyskać 262 KM mocy maksymalnej i 425 Nm momentu obrotowego. Takie parametry napędu zapewniają odpowiednio wysoką dynamikę obu odmian Volvo XC40 Recharge. Wersja „słabsza” jest w stanie uzyskać prędkość 100 km/h w czasie 8,5 s, natomiast odmiana Recharge T5 tę samą prędkość osiągnie w czasie 7,3 sekundy.

Jednak liczby to nie wszystko, zaletą zastosowania napędu hybrydowego jest responsywność auta i szybka reakcja na polecenia kierowcy. Dzięki obecności silnika elektrycznego dysponującego wysokim momentem obrotowym w praktycznie całym zakresie pracy, kierowca nie wyczuwa żadnych opóźnień w reakcji auta na wciśnięcie pedału przyśpieszenia.

Kompaktowy i komfortowy

Volvo XC40 to pierwszy model Volvo w najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmencie małych SUV-ów. Auto zapewnia ponadprzeciętny poziom komfortu i lubianą skandynawską elegancję i praktyczność wnętrza. Klienci zależnie od swoich upodobań mogą wybrać wersję Inscription wyróżniającą się wyższym poziomem luksusu i elegancji, bądź odmianę R-Design, którą charakteryzuje, dynamiczny, sportowy styl wyposażenia. Niezależnie od wyboru możemy oczekiwać najwyższej jakości materiałów w kabinie, doskonałego montażu i spasowania poszczególnych elementów, a także intuicyjnej obsługi pokładowego systemu inforozrywki. W środku znajdziemy mnóstwo pomysłowych schowków i udogodnień: m.in. na butelki z wodą, torby treningowe, laptopy, przekąski i wiele innych rzeczy. Pamiętajmy, że to hybryda plug-in, którą warto (to się naprawdę opłaca) regularnie ładować. Producent zadbał o odpowiednią przestrzeń na kable, dla których przygotowano specjalny schowek z przodu. Mimo kompaktowych gabarytów (to najmniejszy SUV szwedzkiej marki) zadbano o przestronne wnętrze, które zapewnia czterem osobom podróż w komfortowych warunkach. W standardzie wyposażenia Volvo XC40 jest dwustrefowa klimatyzacja z technologią CleanZone, dbającą o czyste i zdrowe powietrze w kabinie. Często o tym zapominamy, ale dzięki temu, po dłuższej podróży wszyscy będą czyli się lepiej oddychając czystym powietrzem.

volvo xc40

fot. Volvo XC40

Ile pali hybryda ładowana z gniazdka?

To jedno z najtrudniejszych pytań, jakie można zadać na temat tego samochodu. Nie wystarczy sprawdzić ile samochód zużywa paliwa w mieście, ile podczas spokojnej jazdy w trasie, a ile podczas jazdy autostradowej? Tutaj mamy dwa dodatkowe parametry: częstotliwość ładowania oraz umiejętność odzyskiwania energii przez kierowcę. Jeśli samochód jest ładowany „na okrągło” i pokonuje krótkie trasy miejskie, wówczas można osiągnąć wynik rzędu 2 litrów na 100 km. W praktyce trudno jest taki wynik utrzymać na stałe. Wystarczy jedna dłuższa trasa i spalanie wzrasta. Na drodze krajowej, gdzie prędkości podróżne są niskie, a trasa wielokrotnie wiedzie przez teren zabudowany, oszczędni kierowcy są w stanie utrzymywać wynik rzędu 5-6 litrów na 100 km – i to zupełnie bez ładowania z gniazdka. Podczas jazdy drogą ekspresową z prędkością 120 km/h – wówczas spalanie wzrośnie do około 7-7,5 litra. Na autostradzie jadąc ok. 140 km/h samochód zużywa 9l/100 km. Zgodnie z danymi Volvo Cars kierowcy aut PHEV tej marki około 40% przebiegu pokonują na samym prądzie, z wyłączonym silnikiem spalinowym. Zatem spalenie rzędu 4-6 litrów jest zupełnie realnym wynikiem. Im częściej ładujemy, tym bliżej będziemy tej niższej wartości.

Volvo to przede wszystkim bezpieczeństwo

Firma Volvo uczyniła z doskonalenia bezpieczeństwa podróży autami swojej marki rozpoznawalny na całym świecie znak. Bezpieczeństwo jest wpisane w DNA Volvo, potwierdza to szeroki zakres technologii i systemów bezpieczeństwa obecnych na pokładzie Volvo XC40 Recharge Plug-in Hybrid. Każde Volvo XC40 Recharge jest wyposażone w bardzo szeroki zakres rozwiązań zarówno jeżeli chodzi o bezpieczeństwo bierne, jak i czynne. Na pokładzie mamy m.in. dwustopniowe poduszki powietrzne, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, kurtyny powietrzne, dodatkową ochronę przed uderzeniem bocznym, czy układ zmniejszający ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego. Pod względem bezpieczeństwa czynnego i wsparcia kierowcy warto wyróżnić takie rozwiązania jak system antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation (system ten jest aktywny przy prędkościach od 60 do 140 km/h, pomaga w zapobieganiu kolizjom z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka poprzez automatyczne skręcenie kierownicy). Jeśli przekroczysz oznaczenie pasa ruchu, zajeżdżając drogę pojazdowi jadącemu z naprzeciwka, system automatycznie skoryguje tor jazdy i wygeneruje ostrzeżenie. Każde Volvo XC40 Recharge jest także wyposażone w układ monitorowania pasa ruchu (działa powyżej 65 km/h), który w sytuacji, gdy kierowca zaczyna przecinać linię wyznaczającą pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, delikatnie skieruje auto z powrotem na właściwy tor jazdy.

Wysoki poziom bezpieczeństwa modelu Volvo XC40 znajduje odzwierciedlenie w wynikach testów bezpieczeństwa. Eksperci z Euro NCAP przyznali temu modelowi najwyższą pięciogwiazdkową ocenę ogólną w testach bezpieczeństwa. To jedno z najbezpieczniejszych aut świata. W testach cząstkowych, np. poziom bezpieczeństwa dorosłych oceniono na 97%, co stanowi najwyższą ocenę w tej kategorii spośród nie tylko kompaktowych SUV-ów, ale w ogóle wszystkich aut badanych przez Euro NCAP w roku 2018 (roku badania modelu Volvo XC40).

art. sponsorowany

4.8/5 - (5 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
7 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Każde działanie na rzecz ochrony środowiska cieszy. Dobrze, że takie firmy jak Volvo mają to na uwadze. A samochodzik bardzo fajny. Jak będę zmieniać, to na pewno wezmę go pod uwagę.

SUV, a do tego hybryda – super! Chociaz tak najbardziej to mnie przekonują rozwiązania zwiększające poziom bezpieczeństwa jazdy. Zawsze na to zwracam najwieksza uwagę przy wyborze auta. Jestem zdecydowanie na tak.

Piękny samochod,ale cena powala

Myślę, że warto inwestować w samochody elektryczne, musimy dbać o środowisko :) Bardzo mi się to Volvo podoba, wygodne, przestronne, łatwe do zaparkowania w mieście.

To chyba najładniej zaprojektowany SUV, jaki widziałam. Volvo po mistrzowsku łączy design z funkcjonalnością.

Najlepsze auta! Bezpieczeństwo i stylistyka

Jeżeli chodzi o sywletkę, to samochód prezentuje sie rewelacyjnie. Marzenie każdego chyba faceta. Zaintrygowąa mnie wersja hybrydowa plug-in. Ciekaw jestem, jak to sprawdza sie w rzeczywistości. Bo samochód jest dosyc spory. No i Volvo znowu bezkonkurencyjne w testach bezpieczeństwa – to sie chyba jeszcze długooo nie zmieni…