Żyj zdrowo - jedz kolorowo. Zdrowa dieta.
Ekologia.pl Styl życia Ekologiczna żywność Żyj zdrowo – jedz kolorowo

Żyj zdrowo – jedz kolorowo

Kształtowanie właściwych nawyków i zachowań żywieniowych, podniesienie poziomu wiedzy żywieniowej wśród młodzieży gimnazjalnej oraz osób odpowiedzialnych za jej edukację, a także określenie aktualnego stanu wiedzy uczniów w tym zakresie to cele projektu edukacyjnego „Żyj zdrowo – jedz kolorowo”, który prowadzony jest w powiecie nyskim. Inicjatorem i koordynatorem projektu jest Studenckie Koło Naukowe „Set Point Diet”, działające przy Instytucie Dietetyki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie (PWSZ).

„Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji projektu. Dotarliśmy do wszystkich szkół gimnazjalnych w powiecie. Projekt przyjął formę edukacyjno- badawczą, czyli edukujemy uczniów, ale jednocześnie prowadzimy badania do celów naukowych” – wyjaśniają organizatorzy.

A dlaczego to właśnie gimnazjaliści stali się grupą docelową działań naukowców? „Na wybory żywieniowe wpływa wiele wzajemnie nakładających się czynników – wyjaśnia dr n. med. Beata Całyniuk z Instytut Dietetyki. – Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży jest skutecznym sposobem zmniejszenia ryzyka wystąpienia zaburzeń w wieku dojrzałym. Okres dojrzewania ma również szczególne znaczenie dla kształtowania się zdrowego stylu życia człowieka. W tym okresie utrwalają się zachowania prozdrowotne, ukształtowane w latach wcześniejszych oraz pojawia się wiele zachowań ryzykownych. Z badań wynika, że ponad 20 proc. polskiej młodzieży ma problemy z właściwym odżywianiem. Odzwierciedleniem jest zarówno wzrastająca liczba osób z nadwagą i otyłością, jak również odsetek młodzieży, u której stwierdza się niedożywienie”.

Realizatorzy planują rozszerzyć program na inne grupy społeczeństwa – rodziców, opiekunów i osoby odpowiadające za żywienie zbiorowe w szkołach. Docelowo chcą objąć badaniami wszystkie grupy wiekowe mieszkańców powiecie nyskim.

Idee realizacji projektu zgodne są z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia w zakresie podejmowania działań prewencyjnych w jak najmłodszym wieku. Scenariusz lekcji, w ramach której edukowani są gimnazjaliści, składa się z anonimowej ankiety badającej ich nawyki żywieniowe i wiedzę na temat zasad racjonalizacji żywienia. Następnie uczniom przedstawiana jest prezentacja multimedialna omawiająca zasady prawidłowego żywienia i kompozycji posiłków dla ludzi młodych.

Wyniki prowadzonych w ramach projektu badań zostaną przedstawione podczas konferencji „Problematyka edukacji żywieniowej”, która odbędzie się 15 września br. i która otworzy tegoroczny Nyski Festiwal Nauki.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

4.9/5 - (7 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments