Czy Twój samochód elektryczny może Cię szpiegować?
Jeszcze do niedawna obiektem zainteresowania cyberszpiegów były głównie telefony komórkowe i komputery. Dziś na radarze służb wywiadowczych i ekspertów ds. bezpieczeństwa pojawił się nowy, zaskakujący cel: samochody elektryczne.
W ostatnich dniach brytyjskie media ujawniły, że niektóre firmy zbrojeniowe współpracujące z rządem Wielkiej Brytanii ostrzegają swoich pracowników przed parowaniem telefonów komórkowych z chińskimi samochodami elektrycznymi. Powód? Obawy, że takie pojazdy mogą być wykorzystywane do wykradania poufnych danych.
Nowoczesne auto jak mobilny szpieg
Samochody elektryczne to dziś jedne z najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów na drogach. Wyposażone w mikrofony, kamery, systemy GPS, łączność Wi-Fi i Bluetooth, mogą – teoretycznie – stać się narzędziem do zbierania danych, jeśli trafią w niepowołane ręce.
– Istnieje wiele możliwości zbierania danych, a zatem wiele możliwości narażenia takiego pojazdu – mówi Rafe Pilling, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z firmy Secureworks. Podkreśla, że systemy aktualizacji „przez powietrze”, umożliwiające zdalne modyfikacje oprogramowania pojazdu, mogą być również wykorzystywane do wycieku danych.
Telefon komórkowy sparowany z samochodem – za pomocą kabla lub Bluetooth – staje się kolejnym źródłem informacji. Dla kogoś, kto ma dostęp do systemów pojazdu, może to oznaczać dostęp do kontaktów, wiadomości, lokalizacji i wielu innych wrażliwych danych.
Kto powinien się martwić?
Eksperci podkreślają, że przeciętny kierowca raczej nie stanie się celem wywiadowczym. Inaczej sprawa wygląda w przypadku osób pracujących w sektorze obronnym, technologii lub administracji rządowej.
– Jeśli jesteś inżynierem pracującym nad nowym myśliwcem i podłączasz służbowy telefon do swojego samochodu, powinieneś być świadomy potencjalnego zagrożenia – ostrzega Joseph Jarnecki z Royal United Services Institute. Także użytkownicy samochodów z wypożyczalni powinni uważać – synchronizując telefon z systemem multimedialnym pojazdu, mogą pozostawić w nim swoje dane, często zapominając je później usunąć.
Dlaczego akurat chińskie auta budzą niepokój?
Chińskie firmy, takie jak BYD czy XPeng, są liderami w produkcji pojazdów elektrycznych. Problem w tym, że zgodnie z chińskim prawem z 2017 roku, wszystkie firmy i obywatele zobowiązani są do współpracy z krajowymi służbami wywiadowczymi. To rodzi pytania o to, czy dane zbierane przez pojazdy mogą być wykorzystywane przez państwo.
Profesor Alan Woodward z Uniwersytetu w Surrey mówi wprost: – Jeśli samochód ma możliwość szpiegowania, należy założyć, że może zostać do tego wykorzystany. Choć nie ma publicznie dostępnych dowodów na takie działania, niepokój pozostaje. Z drugiej strony, eksperci zauważają, że Chiny mogłyby wiele stracić, wykorzystując auta jako narzędzia szpiegowskie – groziłoby to poważnym ciosem w strategiczny sektor eksportowy.
Stanowisko rządu Wielkiej Brytanii i producentów
Brytyjski rząd nie komentuje szczegółowych środków bezpieczeństwa, ale zapewnia, że ochrona danych i infrastruktury jest priorytetem. Minister obrony Lord Coaker poinformował, że rząd analizuje potencjalne zagrożenia związane z pojazdami – nie tylko chińskimi – i podejmuje działania zapobiegawcze.
Firmy takie jak XPeng zapewniają o przestrzeganiu przepisów o ochronie prywatności w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. Brytyjskie Stowarzyszenie Producentów i Handlowców Motoryzacyjnych (SMMT) przypomina, że wszyscy producenci muszą spełniać surowe standardy ochrony danych osobowych.
Czy kierowcy mają powody do niepokoju?
Dla większości użytkowników samochodów elektrycznych zagrożenie pozostaje raczej teoretyczne. Ale dla osób na strategicznych stanowiskach – to już realne ryzyko. – Gdy podłączasz telefon do samochodu, często nie zastanawiasz się, jakie dane mogą być kopiowane i przechowywane – zauważa Nate Drier z firmy Sophos. – A większość z nas pozwala na połączenie, żeby móc korzystać z nawigacji, muzyki czy wiadomości.
- Dan Milmo; "‘Source of data’: are electric cars vulnerable to cyber spies and hackers? "; https://www.theguardian.com/environment/2025/apr/29/source-of-data-are-electric-cars-vulnerable-to-cyber-spies-and-hackers; 29-04-2025;





