Mniej susłów w Świdniku
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Mniej susłów w Świdniku

Mniej susłów w Świdniku

Fot.: Suseł perełkowany (Wikipedia, GNU)
Zakończyło się wiosenne liczenie susłów w Świdniku. Wiadomo już, że unikatowa kolonia skurczyła się z kilkunastu tysięcy do mniej niż tysiąca osobników.

Naukowcy przez ostatnie tygodnie badali liczebność susła perełkowanego, na trawiastym lotnisku w Świdniku. Ze wstępnych szacunków wynika, że na lotnisku żyje dziś mniej niż 1000 susłów. Trzy lata temu kolonia susłów liczyła około 12 tysięcy osobników a dwa lata temu ponad 6000. Według naukowców za zanik kolonii odpowiedzialny jest cały szereg czynników. Między innymi zbyt lekkie zimy i nadmierne przegęszczenie – które wpłynęło z kolei na łatwiejsze rozprzestrzenianie się patogenów.

Suseł perełkowany (Spermophilus suslicus) to ssak z rodziny wiewiórkowatych. Dorasta do 18-23 cm długości, przy masie 200-500 gram. Podlega całkowitej ochronie, W Polsce występuje w nielicznych koloniach, z których najliczniejsza była ta w Świdniku. Drugi rodzimy gatunek susła – Suseł moręgowany (Spermophilus citellus) wyginał w Polsce na przełomie lat lat 70. i 80. XX w, Od 2004 roku przy udziale Poznańskiego i Opolskiego ZOO oraz m. in. PTOP „Salamandra” prowadzony jest program jego reintrodukcji, dający szanse na powrót tego gatunku do krajowej fauny.

Źródło: Lasy Polskie
4.6/5 - (7 votes)

Trzy lata temu 12 000, dwa lata temu 6 000, teraz ponizej 1000 sztuk. Zaraz nam wyginą. Skoro jeden gatunek już wymarł, to jest to realne. Smutna informacja.