Na Pomorzu pojedziemy drogą zrobioną z zużytych opon
W województwie pomorskim otwarto nowy odcinek drogi wojewódzkiej Lubnia – Zalesie (DW 235). Nie byłonu w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że powstał on przy zastosowaniu nowatorskiej technologii wykorzystującej mikronizowane pyły gumowe (MRP) z recyklingu opon. Odcinek wybudowany z asfaltu modyfikowanego MRP łączy niższe koszty budowy i eksploatacji z pozytywnym wpływem na środowisko. Inwestorem projektu był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Pionierskie wykorzystanie w Polsce
Technologia ta została wcześniej przetestowana w Polsce na odcinku drogi wojewódzkiej DW 609 Mikołajki – Nowa Ukta. Tamtejszy projekt eksperymentalny, realizowany pod nadzorem Instytutu Budowy Dróg i Mostów, pomógł opracować dedykowane receptury asfaltu modyfikowanego MRP. W Lubni zastosowano podobne rozwiązanie, udowadniając jego efektywność w praktyce.
Mikronizowane pyły gumowe wykorzystane w projekcie powstały w zakładzie zlokalizowanym przy fabryce Michelin w Olsztynie. Tam również wybudowano demonstracyjną drogę, która wykazała, że technologia Lehigh sprawdza się nawet pod dużym obciążeniem ruchem ciężarowym.
Ekologiczne korzyści
Technologia Lehigh Technologies, stosowana z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, przyczynia się do zmniejszenia emisji CO₂ o 30% oraz globalnego śladu środowiskowego o 50%, jednocześnie ograniczając zużycie zasobów kopalnych o 70%. Dzięki recyklingowi opon uniknięto ich spalania lub składowania na wysypiskach, przetwarzając je na surowce o wysokiej wydajności.
Czym są mikronizowane pyły gumowe?
Lehigh Technologies produkuje MRP za pomocą opatentowanej technologii Cryogenic Turbo Mill, która umożliwia uzyskanie pyłów o wyjątkowo drobnej strukturze. Pyły te zastępują surowce na bazie oleju i gumy w przemyśle drogowym, tworzyw sztucznych oraz innych sektorach. Oprócz korzyści środowiskowych, MRP zapewniają niższe koszty produkcji i mniejszą ilość odpadów.