Piewik podolski (Cicadetta concinna)

Nazywany/a też: piewik pstroskrzydły, cykada podolska

Źródło: www.iop.krakow.pl
Zasięg występowania piewika podolskiego rozciąga się od centralnej Azji, przez Kazachstan i południową Rosję po południowo-wschodnią Europę. Gatunek ten ma kilka izolowanych, reliktowych stanowisk m.in. w Rumunii i Polsce . W Polsce znany jest jedynie z kilku stanowisk w Niecce Nidziańskiej.

Piewik podolski, zwany również cykadą podolską należy do rzędu pluskwiaki (Hemiptera). Czułki ma krótkie. Oczy są stosunkowo duże, szeroko rozstawione. Ubarwienie ciała szaroczarne lub czarne. Tergity odwłokowe są w pomarańczowe pasy. Odnóża są pomarańczowo czarne. Posiada dwie pary skrzydeł. Na skrzydłach żyłki radialne są czarne. Na wierzchołku przednich skrzydeł występuje charakterystyczny, zygzakowaty wzór. Skrzydła w spoczynku układają się w daszek. Samica posiada pokładełko. Larwy są podobne do osobników dorosłych (choć brak u nich skrzydeł). Podobnym gatunkiem jest piewik gałązkowiec (Cicadetta montana), którego można odróżnić po braku zygzakowatego wzoru na skrzydłach.
Czy wiesz, że...Piewik podolski w naszym kraju jest reliktem interglacjalnym.

Piewik podolski jest gatunkiem stepowym. Preferuje miejsca dobrze nasłonecznione i porośnięte niską roślinnością. Spotykany na murawach kserotermicznych i wapiennych zboczach. Dorosłe latają od maja do lipca. Samce wydają w ciągu dnia głośne dźwięki w celu zwabienia samic. Piewik podolski przechodzi przeobrażenie niezupełne. Samica składa jaja w tkankach nadziemnych roślin zielnych. Larwy po wykluciu z jaj schodzą do ziemi. Występuje pięć stadiów larwalnych. Rozwój larw odbywa się pod ziemią. Trwa to od dwóch do trzech lat. Przeobrażenie odbywa się już na powierzchni ziemi. Piewik podolski w Polsce jest pod ochroną. W polskiej czerwonej księdze zwierząt jest gatunkiem narażony na wyginięcie (kategoria VU). Głównym zagrożeniem jest utrata siedlisk, w których żyje. Żywi się sokami roślin.

1. Brodacki M.; “ Występowanie cykady podolskiej Cicadetta concinna (Germar, 1821) (Hemiptera, Cicadidae) w Polsce”; NATURALIA 2 (2013); 2014-00-00