Piątek 01.07.2022

Ten start-up wyprodukował wegańskie mięso mamuta włochatego. A to dopiero początek!

Europejski startup Paleo wykorzystuje precyzyjną fermentację do produkcji bioidentycznych, wolnych od zwierząt białek hemu, które odtwarzają smak i zapach mięsa, w tym wołowiny, kurczaka, wieprzowiny, a nawet… mamuta włochatego.

Natalia Lisovskaya/ Shutterstock.comNatalia Lisovskaya/ Shutterstock.com

Paleo, europejska firma zajmująca się technologią żywności, zaprezentowała sześć różnych białek hemu dla mięsa roślinnego: wołowiny, kurczaka, wieprzowiny, baraniny, tuńczyka, a nawet wymarłego mamuta włochatego.
Hem to nowatorska technologia wprowadzona po raz pierwszy na rynek przez wegańską markę mięsną Impossible Foods. Zasadniczo to hem sprawia, że mięso smakuje jak mięso. Mięsisty smak i konsystencja burgerów Impossible Foods pochodzi właśnie z hemu. Nadaje hamburgerom „krwawiącą” konsystencję, która po ugotowaniu zmienia kolor na brązowy. Odpowiada również za poprawę smaku wegańskiego mięsa i oferuje wartości odżywcze, a mianowicie żelazo hemowe, które jest łatwiej przyswajalne niż żelazo z warzyw. Ale firma czerpie swój hem z korzenia soi poprzez modyfikację genetyczną. Paleo mówi, że osiągnął swój hem bez potrzeby technologii GMO.

Założona przez Andy'ego de Jong, MD i Hermesa Sanctorum, byłego członka belgijskiego parlamentu, Paleo jest pierwszą firmą, która wykorzystuje precyzyjną fermentację do produkcji białek hemu wolnych od GMO, które są bioidentyczne z białkami sześciu zwierząt.

„Kiedy postanowiliśmy stworzyć wegańskie mięso o jak najlepszych wrażeniach smakowych bez wykorzystania zwierząt, szybko skupiliśmy się na hemie” – powiedział Sanctorum. „Możemy powiedzieć, że złamaliśmy kod hemu, co pozwoliło nam wyprodukować hem wolny od GMO, który jest bioidentyczny z najpopularniejszymi mięsami, w tym z tuńczyka czy nawet mamuta”.

Podczas prac badawczo-rozwojowych firma Paleo stwierdziła, że hem, który nadaje burgerowi jego czerwoną mięsistość, jest zupełnie inny niż hem, który nadaje tuńczykowi rybny smak umami. Opracowano proces fermentacji hemu – podobny do warzenia piwa – w którym komórki drożdży uwalniają hem do środowiska, co daje bardzo czysty produkt, który nie jest modyfikowany genetycznie. Hem jest czysto oddzielony od komórek drożdży, dzięki czemu proces produkcji jest szybszy i bardziej zrównoważony.

Sześć szczepów hemu stworzonych przez Paleo, pokrywa się z białkiem zwierzęcym, dzięki czemu smak, aromat, właściwości kulinarne i wartości odżywcze wegańskiego mięsa są niemal identyczne z prawdziwym. Startup początkowo skupił się na czterech tradycyjnych gatunkach, które są hodowane i ubijane na mięso (krowa, kurczak, świnia i jagnięcina), a następnie do swojego portfolio dodał tuńczyka.
Ale startup Paleo postanowili rzucić sobie wyzwanie, wytwarzając białka zwierząt, które już wymarły. Na podstawie analizy najstarszego DNA, jakie kiedykolwiek znaleziono (ponad milion lat temu), udało im się odtworzyć białko hemu mamuta włochatego. W tym procesie naukowcy Paleo dowiedzieli się, że białko mamuta ma wyjątkowe właściwości i zapewnia „silne aromaty grillowanego mięsa”.

Do tej pory firma Paleo pozyskała 2,5 miliona dolarów finansowania i obecnie współpracuje z inwestorami i strategicznymi partnerami, by wprowadzić na rynek produkty zawierające białko hemowe i poszerzyć swoje portfolio. Startup będzie oferował swoje składniki hemu producentom żywności i oczekuje, że alternatywy dla mięsa lub ryb wzbogacone o hem Paleo mogą znaleźć się na talerzach konsumentów do 2023 roku.

1. “This Precision Fermentation Startup Made Vegan Woolly Mammoth Meat. And It’s Just the Beginning. ”; vegnews.com; 2022-07-01