Rtęć – dlaczego bagatelizujemy śmiertelne zagrożenie? | ekologia.pl
Ekologia.pl Dom i ogród Ekologiczny dom Rtęć – dlaczego bagatelizujemy śmiertelne zagrożenie?

Rtęć – dlaczego bagatelizujemy śmiertelne zagrożenie?

Nie zdajemy sobie sprawy, w jak toksycznym środowisku żyjemy – to jeden z głównych wniosków płynących z badania zrealizowanego w ramach rozpoczętej w marcu kampanii społecznej „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia”. Głównym celem kampanii jest uświadomienie Polakom zagrożeń związanych z wykorzystywaniem rtęci w produkcji i przemyśle.

Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie organizatorów kampanii wynika, że niewiele wiemy na temat zastosowań rtęci i bagatelizujemy zagrożenia z nią związane. Wykazało ono, że Polacy mają znikomą świadomość tego, w których produktach może znajdować się rtęć. Wyjątkiem są termometry – 77 proc. badanych kojarzy je z tym toksycznym metalem. Jednak o tym, że może ona znajdować się w oknach wie już tylko 9 proc. Polaków. Nie umiemy też postępować z rozlaną rtęcią – aż 54 proc. przyznaje, że nie zna sposobu, aby ją zneutralizować i uniknąć zatrucia.


Wyniki badania są niepokojące biorąc pod uwagę fakt, że rtęć jest, zaraz po plutonie, najbardziej toksycznym pierwiastkiem występującym na ziemi. Ma destrukcyjne działanie – magazynuje się w organizmach żywych, także w organizmie człowieka i zakłóca wiele niezbędnych do życia procesów biochemicznych. Pomimo tego, nadal używana jest w produkcji i przemyśle, m.in. do wytwarzania okien, przyrządów pomiarowych, świetlówek, lamp rtęciowych, czy plomb dentystycznych.

Badanie pokazało, że potrzebna jest poważna debata na temat rtęci, odpowiedzialnego jej użytkowania i utylizowania oraz alternatywnych technologii bezrtęciowych. Aż 68 proc. Polaków zadeklarowało w naszym badaniu, że gotowi są wybierać produkty bezrtęciowe, tak by ograniczyć lub wyeliminować wydobycie tego pierwiastka. Oznacza to, że chcielibyśmy chronić środowisko, a także zdrowie nasze i naszych dzieci. Nie wiemy tylko, jak możemy to robić. Konsument powinien wiedzieć, że może przyczynić się do ograniczenia ryzyka związanego z wykorzystywaniem rtęci wybierając te produkty, które jej nie zawierają – mówi Sławomir Brzózek, wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.

Organizowana wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia kampania „Zielone okno – wyrzuć rtęć ze swojego życia” ma na celu przede wszystkim zainicjowanie debaty na temat rtęci w naszym otoczeniu. Niestety, konsumenci nie wiedzą, że mogą poprzez swoje decyzje ograniczyć negatywne skutki wykorzystywania i składowania rtęci. Chcielibyśmy im to uświadomić. – mówi Andrzej Szafranowski, członek zarządu firmy eco in.

W ramach kampanii uruchomiona została także strona internetowa www.zieloneokno.org, na której można obejrzeć zrealizowany w ramach projektu film edukacyjny, przeczytać szczegółowy raport z badania oraz dowiedzieć się, w jaki sposób zneutralizować rozlaną rtęć. Na stronie organizatorzy sukcesywnie umieszczać będą szczegółowe informacje o kolejnych odsłonach działań w ramach kampanii.

Więcej informacji o kampanii na stronie www.zieloneokno.org

Ekologia.pl (JSz)
4.9/5 - (13 votes)
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments

przecież nikt tych okien nie liże lub nie je. Pierwiastek jest związany w danym materiale i nie wydostaje sie w postaci oparów.