3771 kilometrów na litrze paliwa
W ubiegłym tygodniu na niemieckim torze w Lausitz zakończyła się 25 edycja wyścigu Shell Eco-marathon Europe, którego celem jest inspirowanie młodych projektantów do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. W konkurencjach, gdzie liczyło się osiągnięcie jak najwyższej efektywności paliwa i ekonomiki spalania, dominowały zespoły z Francji i Włoch. Polacy tym razem nie mieli wiele szczęścia.
W kategorii 'Prototyp’ nie miał sobie równych pojazd skonstruowany przez francuską drużynę La Joliverie z Nantes, który pokonał 3771 km na jednym litrze paliwa. Inna francuska drużyna – The Lycee Louis Pasquet z Arles – triumfowała w kategorii pojazdu napędzanego energią słoneczną, przejeżdżając 665 km przy zużyciu 1 kWh.
W kategorii 'UrbanConcept’ zwyciężył pojazd napędzany wodorem, skonstruowany przez załogę z norweskiego Uniwersytetu Norges Tekiske og Naturvitenskapelige, osiągając wynik 1246 km/l. Drużyna poprawiła również ubiegłoroczny rekord w kategorii niskiej emisji CO2 – przygotowany przez nich pojazd zużył 2,6 g CO2 na kilometr.
W tegorocznych zawodach wzięły udział 2 polskie zespoły z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL) Politechniki Warszawskiej. Studenci przygotowali dwa pojazdy: Kropelkę i Mikrusa. Niestety Polakom nie dopisało szczęście. Tuż przed wyścigiem zespoły musiały zmierzyć się z usterkami w pojazdach. Ostatecznie Kropelka została sklasyfikowana na 48 miejscu, natomiast drużyna Mikrusa w wyniku usterki zawieszenia pojazdu nie ukończyła wyścigu. Studenci nie zrazili się jednak przeciwnościami i już rozpoczęli przygotowania do startu w kolejnej edycji rywalizacji.
mistrz, powinno sie dzialac jeszcze wiecej przy tego typu projektach