Co warto wiedzieć o biopaliwach?

Używanie biopaliw – paliw pochodzenia roślinnego, pozwala na zmniejszenie importu i zużycia ropy. Obowiązek dodawania biokomponentów do paliw nakłada ustawa z dnia 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz.1934).
Biodiesel jest to olej napędowy stanowiący lub zawierający komponenty w postaci estrów metylowych. Materiałem wyjściowym do produkcji biopaliwa (estrów metylowych kwasów tłuszczowych, oznaczanych skrótowo RME) są tłuszcze roślinne, będące mieszaniną estrów różnych kwasów tłuszczowych i jedynego alkoholu – glicerolu (gliceryny).
Oleje wytłaczane z roślin oleistych różnią się między sobą udziałem procentowym estrów glicerynowych nazywanych także glicerydami, wchodzących w ich skład.
Z roślin oleistych uprawianych w Polsce najbardziej popularny jest rzepak. W związku z czym olej wytłaczany z nasion tej rośliny jest podstawowym materiałem stosowanym w produkcji biopaliwa przeznaczonego do zasilania silników wysokoprężnych . Pod względem chemicznym biopaliwo jest mieszaniną estrów metylowych kwasów tłuszczowych.
Przemiana estrowa (alkoholiza) oleju roślinnego (rzepakowego) wywoływana jest przez metanol (alkohol metylowy) w obecności katalizatora, którym może być wodorotlenek potasu (KOH) lub wodorotlenek sodu (Na OH).
Typy biodiesla
– Paliwo do silników wysokoprężnych (Diesla) tzw. B100 – czysty biodiesel ( 100% FAME, ester metylowy stanowiący samoistne paliwo silnikowe.
– Paliwo do silników wysokoprężnych (Diesla) zawierające biologiczny komponent w postaci metylowych (lub etylowych) estrów kwasów tłuszczowych. W tym znaczeniu, najczęściej stosowane odmiany paliwa biodiesel to: tzw. B20 (20% biodiesla (estrów) i 80% oleju napędowego) oraz tzw. B80 (80% biodiesla i 20% oleju napędowego).
Występują też mieszanki estrów i oleju napędowego w innych proporcjach.
Bioetanol – etanol produkowany z biomasy i/lub biodegradowalnych części odpadów (zboża, ziemniaki, buraki, słoma, drewno, rośliny trawiaste ) stosowany jako paliwo.
Biokomponenty – składniki płynnych paliw silnikowych otrzymywane z biomasy lub innych surowców pochodzących ze źródeł odnawialnych.
Biomasa – to stałe lub ciekłe substancje pochodzenia rolniczego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji, pochodzące z produktów, odpadów i pozostałości z produkcji rolnej oraz leśnej i przemysłu przetwarzającego ich produkty, a także części pozostałych odpadów, które ulegają biodegradacji.
Zalety
Oprócz oczywistych korzyści dla środowiska naturalnego, zachętą do stosowania ekologicznego paliwa jest niższa cena. Obecnie różnica w cenie między zwykłym dieslem a biodieslem wynosi od 6 do 15 groszy za litr. Do niedawna różnice te były większe i wynikały z wysokich cen ropy.
Gdy biopaliwa wchodziły na rynek budziły wiele wątpliwości. Obecnie kierowcy, którzy zdecydowali się je wypróbować, zapewne pozostaną im wierni. Przekonali się bowiem, że nie szkodzą one silnikom ich samochodów.
Obecnie biodiesel może być stosowany nawet w najnowocześniejszych samochodach z silnikami z systemem common rail (nowoczesna wersja systemu bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach Diesla). Również niewielkie dodatki biokomponentów do silników benzynowych nie powinny negatywnie wpływać na trwałość silnika.
Słabe strony
Pewnym mankamentem może być stosowanie czystego biodiesla zimą. W niskich temperaturach jest on znacznie gęstszy od zwykłego oleju napędowego i wymaga podgrzania lub stosowania odpowiednich dodatków.
Innym problemem jest mała ilość punktów sprzedaży, co powoduje, ze biopaliwa są produktem niełatwo dostępnym. W Polsce bioetanolu na stacjach benzynowych praktycznie nie można dostać , a biodiesel sprzedają tylko nieliczni – jest to kilka procent wszystkich działających stacji w kraju. Najwięcej sprzedaje się biodiesla B100.




