Kaucja - od butelki do… baterii?  Czy system kaucyjny może inspirować podejście do zużytych baterii aut elektrycznych? - Ekologia.pl
Ekologia.pl Trendy Motoryzacja Kaucja – od butelki do… baterii?  Czy system kaucyjny może inspirować podejście do zużytych baterii aut elektrycznych?

Kaucja – od butelki do… baterii?  Czy system kaucyjny może inspirować podejście do zużytych baterii aut elektrycznych?

Niedawno Polska wprowadziła system kaucyjny obejmujący butelki plastikowe, szklane oraz puszki aluminiowe. To milowy krok w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, który ma ograniczyć ilość odpadów trafiających na wysypiska i do środowiska. Czy to będzie sukces? Zobaczymy za kilka lat.

Czy jesteśmy gotowi na system kaucyjny do baterii od aut elektrycznych? fot. puhhha/ envato
Spis treści

Projekt systemu kaucyjnego w branży opakowań otwiera nowe pytanie: czy podobny model mógłby w przyszłości objąć bardziej złożone produkty – takie jak baterie z samochodów elektrycznych?

Nowy system kaucyjny – więcej niż zbiórka butelek

System kaucyjny, wdrażany zgodnie z unijną dyrektywą SUP (Single Use Plastics), obejmuje wszystkie butelki z tworzyw sztucznych do 3 litrów, szklane butelki wielorazowe oraz puszki aluminiowe do 1 litra. Konsument płaci kaucję, którą odzyska, zwracając opakowanie w dowolnym punkcie handlowym objętym systemem.

Ministerstwo Klimatu zakłada, że dzięki temu wskaźnik zbiórki opakowań PET w Polsce wzrośnie z obecnych 45% do ponad 90% w ciągu kilku lat. To rozwiązanie nie tylko ekologiczne, ale i ekonomicznie racjonalne – odzysk surowców oznacza mniejsze koszty produkcji i mniejszą zależność od importu pierwotnych materiałów.

Elektryczna przyszłość – gigantyczne wyzwanie recyklingowe

Tymczasem elektromobilność rozwija się w Polsce w coraz szybszym tempie. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w Polsce przekroczyła 100 tysięcy, a do 2030 roku może sięgnąć nawet 1 miliona.

Oznacza to, że w ciągu dekady Polska stanie przed nowym problemem – co zrobić z zużytymi bateriami aut, które przestają spełniać parametry eksploatacyjne? Szacuje się, że jedna bateria z auta elektrycznego może ważyć od 200 do 600 kilogramów i zawierać cenne, ale toksyczne pierwiastki: lit, nikiel, mangan czy kobalt.

Recykling takich ogniw jest kosztowny, a infrastruktura w Polsce dopiero raczkuje. Jak wskazuje raport Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB, 2024), jedynie kilka firm w Europie dysponuje technologią recyklingu na skalę przemysłową.

Kaucja jako narzędzie odpowiedzialności producenta

Tu pojawia się idea inspirowana systemem kaucyjnym: wprowadzenie kaucyjnego modelu obrotu bateriami trakcyjnymi. W praktyce oznaczałoby to, że przy zakupie auta elektrycznego producent lub importer pobierałby określoną kaucję za akumulator – zwracaną po jego oddaniu do certyfikowanego punktu recyklingu.

Taki mechanizm mógłby zapewnić:

  • pełną kontrolę nad obiegiem baterii i zapobiec ich nielegalnemu demontażowi,
  • zwiększyć odzysk surowców strategicznych (np. litu czy kobaltu),
  • ograniczyć ryzyko skażenia środowiska,
  • oraz włączyć użytkowników w system odpowiedzialności za produkt po jego „życiu”.

Niektóre kraje już testują podobne modele. W Norwegii funkcjonuje system depozytowy dla części pojazdowych (m.in. katalizatorów), a w Niemczech część producentów baterii EV oferuje programy zwrotu z premią pieniężną.

Bateria auta elektrycznego. Fot. fahroni/ envato

Przeszkody: technologia i prawo

Przeniesienie idei kaucyjności z butelki na baterię nie jest jednak proste. Po pierwsze, wymagałoby precyzyjnego systemu identyfikacji akumulatorów – ich pochodzenia, numerów seryjnych, stopnia zużycia i historii użytkowania. Po drugie, Polska musiałaby zdefiniować, kto byłby beneficjentem kaucji – właściciel pojazdu, producent czy operator recyklingowy.

Dodatkowo, według ekspertów ds. baterii działających przy parlamencie UE, recykling baterii wymaga znacznie bardziej złożonej logistyki niż zbiórka opakowań. Każda bateria jest potencjalnie niebezpieczna, może zapalić się lub eksplodować w wyniku uszkodzenia.

Od butelki do baterii – wspólna idea odpowiedzialności

System kaucyjny dla butelek może być więc inspiracją nie tyle w formie dosłownej, ile jako filozofia odpowiedzialnego obiegu produktu. Kaucja nie jest tylko pieniędzmi – to forma umowy społecznej między producentem, konsumentem a środowiskiem.

Jeśli w przyszłości Polska opracuje krajowy system zarządzania zużytymi bateriami oparty na zasadzie „oddaj i odzyskaj”, może to być kolejny krok w stronę gospodarki, w której nic nie jest odpadem – a wszystko ma wartość.


Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Badaczka eko-trendów i nastrojów panujących w Unii Europejskiej. Ekolog. Prywatnie wielbicielka spacerów nad brzegiem jeziora i jazdy na rowerze.

Bibliografia
  1. "Ministerstwo Klimatu i Środowiska, System kaucyjny w Polsce – założenia 2025";
  2. "European Investment Bank (EIB), Recycling of Lithium-Ion Batteries in the EU, 2024";
  3. "The Guardian, Deposit Return Schemes and Circular Economy Transition in the EU, 2024";
Oceń artykuł
Post Banner Post Banner
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Nie odchodź jeszcze!

Na ekologia.pl znajdziesz wiele ciekawych artykułów i porad, które pomogą Ci żyć w zgodzie z naturą. Zostań z nami jeszcze chwilę!