Ocet jabłkowy – właściwości, skład i zastosowanie octu jabłkowego

Ocet jabłkowy wykorzystujemy głównie w kuchni, by poprawić smak potraw. Jednak mało kto wie, że ocet jabłkowy przyda się także, gdy dopadnie nas zmęczenie, kaszel lub bezsenność lub gdy po prostu chcemy schudnąć.



Ocet jabłkowy bez problemu przygotujesz w domu, fot. sxc.huOcet jabłkowy bez problemu przygotujesz w domu, fot. sxc.hu

Z dobrodziejstw octu jabłkowego w V wieku p.n.e. korzystał Hipokrates, który stosował go na dolegliwości układu oddechowego i pokarmowego. Ocet jabłkowy miała nałogowo spożywać m.in. Kleopatra, która w ten sposób walczyła ze zgagą po ciężkostrawnym posiłku. Dla rzymskich wojowników, którzy spożywali ocet bezpośrednio przed walką, był on źródłem siły i męstwa. Ocet jabłkowy od wieków wykorzystywany jest w medycynie ludowej. Nasze babcie i prababcie stosowały ocet jabłkowy przy różnych chorobach i dolegliwościach. Ocet jabłkowy był remedium na zaparcia, wzdęcia, zgagę czy przeziębienia. A dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym stosowany był również w przemywaniu ran.

Ocet jabłkowy przeżywa renesans – jego właściwości zachwalają dietetycy i lekarze. Nic w tym dziwnego, bo – jeżeli wierzyć doniesieniom naukowym – wszechstronny w zastosowaniach ocet jabłkowy poprawia nastrój, działa bakteriobójczo, zmniejsza apetyt na słodkie, przyspiesza przemianą materii i poprawia kondycję jelit. Z czego wynikają te wszechstronne właściwości octu jabłkowego?

Ocet jabłkowy zawiera wiele cennych składników, wspierających nasze zdrowie i urodę. Główną substancją czynną jest kwas octowy. Pozostałe składniki odżywcze, to kwas mlekowy, cytrynowy, propionowy, enzymy, aminokwasy, pektyny, witaminy, składniki mineralne i przyjazne dla naszego układu pokarmowego bakterie

Ocet jabłkowy dostarcza nam w sumie około 50 biopierwiastków. Żelazo, fosfor, potas, chlor, magnez, siarka, krzem – to część pierwiastków, jakie znajdziemy w occie jabłkowym. Znajdziemy w nim także witaminy A, witaminy z grupy B (B1, B2, B6), witaminy C, E i P. W Occie jabłkowym występuje też bor. Ten mikroelement odgrywa ważna rolę w przyswajaniu wapnia i magnezu, co jest istotne w dla zdrowia i mocnych kości. Ocet jabłkowy to również źródło bioflawonoidów, które rozszerzają naczynia krwionośne, usprawniając pracę wszystkich narządów. Sprzyja to leczeniu hemoroidów i żylaków. W skład octu jabłkowego wchodzi również beta-karoten, silny przeciwutleniacz, który pomaga w walce z wolnymi rodnikami. Wolne rodniki powodują spore spustoszenie w organizmie ‒ przyspieszają proces starzenia się, osłabiają układ immunologiczny i zwiększają ryzyko pojawienia się chorób nowotworowych.
Ocet jabłkowy dostarcza nam w sumie około 50 biopierwiastków. Fot. pixabayc.om
W skład octu jabłkowego wchodzi również beta-karoten, silny przeciwutleniacz, który pomaga w walce z wolnymi rodnikami
Oczyszczająca moc octu

Ocet jabłkowy pomaga schudnąć, a to dlatego, że zmniejsza apetyt na słodycze, przyspiesza przemianę materii i poprawia kondycję jelit. Poza tym pomaga równoważyć poziom cukru we krwi poprzez obniżenie indeksu glikemicznego posiłku.
Pektyny występujące w occie powodują, że dłużej odczuwamy sytość i w związku z tym ograniczamy ilość spożywanych pokarmów. Wystarczy pić regularnie dwie łyżki stołowe octu jabłkowego dziennie, by przyspieszyć spalanie tkanki tłuszczowej, ale i zapobiec jej ponownemu odkładaniu się. Podobno Kleopatra wspaniałą figurę zawdzięczała właśnie temu octowi, po który sięgała przede wszystkim po ucztach.

Kwas octowy ‒ wróg bakterii

Kwas octowy robi porządki w naszym układzie pokarmowym i trawiennym. Dezynfekuje, odtruwa, czyści żołądek, jelita, nerki i drogi moczowe. Ocet wykorzystywany jest do leczenia grzybicy paznokci, wszawicy, trądziku i brodawek. Już dawniej stosowany był jako środek dezynfekujący i naturalny konserwant żywności. Zawdzięczamy to jego właściwościom antybakteryjnym i antyseptycznym.

Zdrowe jelita

Ocet jabłkowy dobrze wpływa na jelita ‒ absorbuje toksyny i odbudowuje naturalną florę bakteryjną. Dzięki zawartości rozpuszczalnego błonnika (pektyn), przyspiesza metabolizm, i wspomaga wypróżnianie się. Pektyny blokują wchłanianie i odkładanie się tłuszczu w organizmie, dzięki czemu spada poziom cholesterolu we krwi. Tym samym zapobiegają miażdżycy i nadciśnieniu. Jeżeli chcemy wspomóc trawienie, wystarczy wypić odrobinę octu jabłkowego przed lub w trakcie posiłku To pomoże wyprodukować wystarczającą ilości kwasu żołądkowego, który zwalczy niestrawność.



pixabay.com



Jak stosować ocet jabłkowy?


Można go pić, jeść, płukać nim gardło. Oprócz wspaniałych właściwości wspierających organizm od środka, ocet jabłkowy można stosować zewnętrznie w postaci okładów czy toników. Tonik z octu jabłkowego odświeża skórę, działa antybakteryjnie, wspomaga leczenie chorób skórnych, w tym trądziku i egzemy.
Płukanka na bazie octu jabłkowego wygładzi, nabłyszczy i wzmocni włosy. Okłady z mieszanki octu i wody (w stosunku 1:1) zadziałają kojąco na opuchnięte kostki po ciężkim, męczącym dniu. 

Ocet jabłkowy ‒ przeciwwskazania

Regularne spożywanie octu jabłkowego powinno wejść w nawyk. Jednak należy pilnować, by nie przekraczać zalecanej, dziennej dawki. Ocet jabłkowy spożyty w nadmiarze może mieć nieprzyjemne konsekwencje dla naszego organizmu, takie jak obniżenie poziomu potasu, erozja szkliwa czy podrażnienie błony śluzowej jelit. Ze stosowania octu powinny zrezygnować też osoby, które mają wrzody i dużą kwasotę żołądka. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań w zupełności wystarczą dwie łyżeczki octu dziennie. Można go spożywać w formie rozcieńczonej z ciepłą wodą, lub jako dodatek do sałatek i innych dań.

Jak zrobić ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy, jak sama nazwa wskazuje, produkowany jest z jabłek. Powstaje on w wyniku fermentacji owoców – dlatego bez problemu można go przygotować samodzielnie w domu. Oczywiście ocet jabłkowy można kupić w sklepie, tylko należy pamiętać, by wybrać produkt wartościowy, a do takich należy naturalnie mętny i ciemny ocet jabłkowy. Naturalny osad świadczy o dobrej jakości octu.
Ocet jabłkowy
By Phongnguyen1410 (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons
Przepis na ocet jabłkowy (autorka: Anna Krasucka)

Składniki:
Sposób przygotowania:
  1. Do dużego słoja włóż skórki z jabłek, aby wypełniły ok. ¾ słoja.
  2. Przygotuj roztwór wody z miodem + ew. cukrem, aby był lekko słodki (przybliżone proporcje - 5 szklanek wody na 2 łyżki miodu). Wlej do słoja tyle roztworu, aby przykrył wszystkie skórki, ale nie wypełnił słoja po brzegi (zawartość będzie fermentować i się podnosić, więc mogłaby wypłynąć ze słoja). Słój przykryj bawełnianą ściereczką.
  3. Odstaw w ciepłe, ale zacienione miejsce na 4-6 tygodni. Zawartość słoja przemieszaj codziennie drewnianą łyżką.
  4. Po 4-6 tygodniach ocet odcedź i zlej do butelek np. po piwie, które mają zamykane butelki. Przechowuj w chłodnym i ciemnym miejscu.
  5. Ocet jabłkowy domowej roboty świetnie się przechowuje. Ocet jest delikatny i aromatyczny, a stosuję go do wszelkich potraw na ciepło i na zimno np. sałatek, zup. Pyszny, bo swojski :)

Uwaga: Ocet jabłkowy nie jest wskazany dla osób, które mają wrzody. Poza tym trzeba uważać na ilość spożywanego octu, bowiem w nadmiarze może zaszkodzić.
Ekologia.pl

Bibliografia

http://www.slowiniec.pl/ocet_jablkowy.pdf
https://www.naturalna-medycyna.com.pl/ocet-jabkowy-potwierdzone-wlasciwosci-zdrowotne-ocet-jablkowy.html
https://wydawnictwovital.pl/wp-content/uploads/2012/06/Uzdrawiajaca-moc-octu-mala.pdf
Heike van Braak, Silke von Kuster, „Ocet Jabłkowy. Naturalny Środek wspomagający zdrowie i urodę, kształtujący piękną sylwetkę, wpływający na dobre samopoczucie.” 1998 r.
Orey Cal, „Uzdrawiająca moc octu” , Wydawnictwo: Studio Astropsychologii
przepis pochodzi ze strony: www.piecsmakow.com.pl

Ocena (4.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy