Będą dopłaty do używanych samochodów elektrycznych
Ekologia.pl Wiadomości Będą dopłaty do używanych elektryków? Kto może liczyć na wsparcie?

Będą dopłaty do używanych elektryków? Kto może liczyć na wsparcie?

Rząd zapowiedział nowy program dopłat do elektrycznych samochodów używanych. Budżet na ten cel ma wynieść 373,75 miliona euro (ok. 1,6 miliarda złotych), czyli dwukrotnie więcej w przypadku programu „Mój Elektryk”.

Ładowanie aut elektrycznych

Fot. Scharfsinn/Shutterstock

Polacy wybierają głównie auta używane. Średni wiek krajowej floty wynosi obecnie 14,9 lat i jest to o 2,6 więcej niż średnia unijna.

PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności) od ponad dwóch lat postuluje o wdrożenie wsparcia do używanych pojazdów elektrycznych na kształt systemów już istniejących w innych krajach Unii Europejskiej. Ze wstępnych informacji wynika, że w końcu zostaną one spełnione.

373,75 miliona euro (ok. 1,6 miliarda złotych) ma zostać przeznaczone na subsydia do używanych samochodów elektrycznych. Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni wysokością budżetu, który zdecydowanie przewyższa dotychczasowe wsparcie do zakupu pojazdów elektrycznych realizowane w ramach programu „Mój Elektryk”. Widząc pozytywny wpływ subsydiów na dynamikę rozwoju sektora pojazdów elektrycznych, możemy prognozować, iż dofinansowanie używanych elektryków jeszcze bardziej przyczyni się do popularyzacji elektromobilnego sektora – podkreśla Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.

W 2023 roku liczba używanych pojazdów wyniosła 737 tysięcy sztuk, co stanowiło ponad 61% całej sprzedaży. Dlatego zdaniem PSNM program wsparcia powinien być skierowany do klienta indywidualnego.

Rynek wtórny pojazdów elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie. Zgodnie z PEVO Index na koniec marca 2024 roku liczba ogłoszeń zwiększyła się o 76% względem ubiegłego roku. Obecnie średni wiek używanych EV nie przekracza jednak 7 lat. Jest to o wiele mniej niż średnia krajowa. Kluczowe jest zatem zastosowanie subsydiów, które zniwelują różnicę cenową pomiędzy wariantami eklektycznymi i spalinowymi – komentuje Albert Kania, New Mobility Senior Manager PSNM.

Zdecydowaną większość samochodów całkowicie elektrycznych nabywanych w kraju stanowią samochody nowe. Nie mamy jednak złudzeń, że w kolejnych latach wciąż Polscy będą kupowali pojazdy z rynku wtórnego. Dlatego musimy doprowadzić do sytuacji, w której jak największa liczba tych aut będzie wyposażona w napęd elektryczny. Nie możemy pozwolić sobie na to, by w dalszym ciągu pozostawać największym złomowiskiem Europy – wskazuje Łukasz Lewandowski, Prezes EV Klub Polska.

Ile będzie wynosiła wysokość dofinansowania? Jak zapowiedziała na konferencji prasowej ministra funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pęczyńska-Nałęcz dopłata będzie wynosiła 30 tysięcy i więcej. Osoby mniej zamożne będą mogły liczyć na większe wsparcie.

Natomiast nie będzie podatku od posiadania aut spalinowych. Taki prezent od Koalicji 15X na 20-lecie w Unii. Ministrowie @PL_2050 wynegocjowali z Komisją odejście od podatku i zastąpienie go systemem dopłat do zakupu elektryków. Zielona zmiana metodą zachęt, nie nakazów — napisał na platformie X Hołownia.

 

Ekologia.pl (JSz)

5/5 - (2 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zobacz najnowsze artykuły
Na polskich drogach jest coraz więcej elektrycznych aut
Nowinki technologiczne: biotechnologia, transport, informatyka i inne
Po polskich drogach jeździ już ponad 100 tys. „elektryków”
Ładowanie aut elektrycznych
Nowinki technologiczne: biotechnologia, transport, informatyka i inne
Będą dopłaty do używanych elektryków? Kto może liczyć na wsparcie?
Nowinki technologiczne: biotechnologia, transport, informatyka i inne
Tajski badacz zamienia pióra kurczaka w mięso! Czy to rewolucyjna metoda na walkę z odpadami?
Uprawa warzyw w bloku
Nowinki technologiczne: biotechnologia, transport, informatyka i inne
Mieszkańcy wyprodukują żywność na korytarzach swojego warszawskiego bloku
Źródło: NASA
Nowinki technologiczne: biotechnologia, transport, informatyka i inne
Polacy testują ekologiczny silnik jonowy