Dlaczego pszczoły mają problem z nauką?
Kombinacja popularnych w rolnictwie pestycydów utrudnia pszczołom naukę nowych informacji – wynika z najnowszych nadań.
Wpływ dwóch popularnych pestycydów na mózgi pszczół – neonikotynoidów (często stosowanych w rolnictwie) oraz kumafosu, stosowanego w preparacie do zwalczania warrozy (wywoływanej przez roztocza choroby czerwi i dorosłych pszczół miodnych) – zbadali publikujący w “Nature Communications” dr Christopher Connolly z University of Dundee i jego współpracownicy.
W trakcie doświadczenia w laboratorium naukowcy potraktowali pestycydami pszczoły, które nigdy wcześniej nie miały z nimi kontaktu. Pszczoły karmiono roztworem wody i cukru z dodatkiem pestycydów w takiej ilości, z jaką owady te mogą się zetknąć w środowisku, gdy poszukują nektaru. Później badano aktywność pszczelich zwojów mózgowych. Jak się okazało, oba rodzaje pestycydów działają na ten sam obszar mózgu (który uczestniczy w procesach związanych z uczeniem się), upośledzając jego funkcję. Efekt był silniejszy, jeśli obu środków użyto jednocześnie.
Już wcześniej dr Geraldine Wright i dr Sally Williamson z Newcastle University stwierdziły, że kombinacja tych samych pestycydów wpływa na procesy związane z uczeniem się i pamięć u pszczół. Z ich pracy wynika, że kiedy pszczoły przez cztery dni były narażone na kontakt z kombinacją tych pestycydów, niemal jedna trzecia albo nie była w stanie przyswajać nowych informacji, albo uzyskiwała słabe wyniki w badaniach pamięci.
Zaburzenie tych funkcji może oznaczać poważne konsekwencje dla przetrwania całej pszczelej kolonii, ponieważ pszczoły, które nie są w stanie się uczyć, nie znajdą też pokarmu. – twierdzi dr Wright.





