Amerykanów nie stać na "zielone" auta
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Amerykanów nie stać na „zielone” auta

Amerykanów nie stać na „zielone” auta

Fot. sxc.hu
Fot. sxc.hu

Mieszkańcy stanu Kalifornia kochają swoje potężne samochody. Prowadzenie pojazdów jest tam nieodłącznym elementem życia. Pod względem liczby aut Kalifornia przewyższa każdy inny stan w USA. Niestety większość to paliwożerne olbrzymy nie mające nic wspólnego z ekologią. Władze stanu planują zmniejszyć emisję CO2 powodowaną przez samochody, ale do tego potrzeba nowych technologii, na których nikogo nie stać w okresie kryzysu.

Władze stanowe uważają, że auta są w tamtym regionie głównym sprawcą globalnego ocieplenia i powinno się podjąć natychmiastowe wysiłki na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. W ciągu ośmiu lat chcą zmniejszyć emisję o 30%. Częścią tego planu ma być wytyczenie nowych norm spalania paliwa, według których samochody pokonywałyby dwa razy większy dystans przy wykorzystaniu tej samej ilości paliwa, w porównaniu do obecnych osiągów.

W ośrodku badawczym w El Monte, na wschód od Los Angeles, naukowcy przeprowadzili testy samochodów z uwzględnieniem poziomów emisji dwutlenku węgla. Okazało się, że popularny Chevrolet Blazer w ciągu 20 minut jest w stanie wyemitować więcej niż 4 kg dwutlenku węgla. Testowano również samochód Smart, który powoli zaczyna pojawiać się na amerykańskich szosach. Wynik – 800g wyemitowanego CO2 – jest wyższy niż nowe federalne standardy, zatwierdzone przez administrację Busha, ale zadowalające z punktu widzenia tego, co chce osiągnąć Kalifornia. Najbardziej zadowalający wynik przyniosły testy samochodu Toyota Prius, jednakże auto zostało uprzednio specjalnie zmodyfikowane.

Powstaje pytanie, czy technologia będzie w stanie dorównać normom zużycia paliwa narzuconym przez władze stanu? Dla producentów aut wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych wiąże się z podniesieniem cen aut, a na to – jak twierdzą – nie mogą sobie pozwolić w okresie panującej recesji.

Szacuje się, że jedna piąta emitowanych gazów cieplarnianych w USA pochodzi z samochodów osobowych. Ale kwestie ochrony środowiska przegrywają z konsekwencjami kryzysu. Kupujący nowe auta ekologiczne nie są chętni płacić za nie więcej, nawet mając przed sobą perspektywę, że poniesiony wydatek dość szybko się zwróci.

ekologia.pl

4.6/5 - (19 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments