Zapylanie kwiatów. Popularni zapylacze -0 pszczoły motyle
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Zapylanie kwiatków 100 mln lat temu

Zapylanie kwiatków 100 mln lat temu

Fot. Selbgemacht Arbeit/ wikipedia CC

W bursztynie odkryto owady sprzed ponad 100 mln lat, które były przystosowane do zapylania kwiatów.
W północnej Hiszpanii odkryto najstarsze kopalne świadectwo zapylania kwiatów. Pochodzi ono sprzed 110-105 mln lat. W dwóch kawałkach bursztynu znajdowały się skamieniałości niewielkich owadów, pokrytych drobinami pyłku kwiatowego.

Dzisiaj ponad 80 proc. gatunków roślin zależna jest od owadów, które przenoszą pyłek kwiatowy z męskich do żeńskich części kwiatów. Najbardziej popularnymi zapylaczami są pszczoły i motyle. Trudni się tym również wiele innych owadów, m.in. przylżeńce.

Skamieniałości sześciu przylżeńców, mierzących mniej niż dwa milimetry, znaleziono w bursztynie z Hiszpanii. Wszystkie to samice. Co ciekawe, posiadały wyspecjalizowane włoski, pomagające w zbieraniu pyłku kwiatowego. Do ich ciał przyczepiły się setki drobinek pyłku.

Wyniki badań opublikowano na łamach „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

PAP – Nauka w Polsce
4.7/5 - (9 votes)

Kwiaty owadopylne są bardzo piękne, cieszą nas, ich widok wprawia w bardzo miły nastrój, uspakaja wycisza, dają nektar, niektóre są jadalne lub lecznicze. Musimy je chronić. wiele kwiatów owadopylnych ma budowę anatomiczną skorelowaną z budową zapylacza np. kwiat tojadu dostosowany jest do zapylania przez trzmiele. Wiele gatunków ściśle zależy od obecności zapylaczy.

to straszne ze tyle pszczół umiera. słyszałam ze w polsce co sekunde umiera 1 pszczoła , to bardzo dużo. w chinach już właściwie ich nie ma. wogule populacja pszczół jest bardzo mała. mależy robić wszystko by je ocalić!!!!!!!! APELUJĘ; NIE PRZECHODZCIE OBOJEYNIE OBOK KRZYWDY ZWIERZĄT!!!!! prosze poszukaJCIE w internecie jakie kwieat należy sadzię w ogrodach aby pomuc przczołą, i zasadzcie je. POMUSZCIE PSZCZOŁĄ!!!!!