Batalion (Calidris pugnax)

Nazywany/a też: biegus bojownik, bojownik batalion, bojownik odmienny, bojownik zmienny

Fot. Marek Szczepanek
Gatunek ten charakteryzuje się wyraźnym dymorfizmem płciowym, również w okresie spoczynkowym. Samiec jest znacznie większy (długość ciała 30 cm, rozpiętość skrzydeł 59 cm, waga do 240g) od samicy (dł. ciała 22 cm, rozp. skrzydeł 44 cm, waga od 80 g). W okresie godowym dochodzą różnice w upierzeniu. Samiec ma okalającą przód szyi kryzę, a na głowie długie i zakręcone pióra tworzące rodzaj uszu. Przednia część i boki głowy są pozbawione piór i pokryte barwnymi brodawkami. Skala barw tych ozdób jest szeroka: od białych, poprzez żółte, beżowe i rude, aż do czarnych z zielonym, niebieskim lub purpurowym połyskiem. Samica jest cała w tonacji szarobrązowej, z delikatnym rysunkiem na piersi i wierzchu ciała. Samiec w szacie spoczynkowej przypomina samicę, lecz ma pierś jednolicie kremową.

Batalion zamieszkuje rozległe wilgotne łąki i bagna z niewielkimi partiami lekko wzniesionego terenu oraz, najliczniej, strefę tundry.

Ptak ten występuje w Skandynawii, środkowej i północno -wschodniej Europie oraz północnej Syberii. W Polsce jest nielicznie lęgowy w północnej części kraju. Najliczniejszy w dolinie Biebrzy,  gdzie jego coroczne tokowiska i lęgi były jedną z przyczyn utworzenia w 1993r parku narodowego. Zimuje w południowej Azji oraz w głębi Afryki.

Lęgi bataliona poprzedzone są widowiskowymi tokami, w których dominują samce o ciemnym ubarwieniu. Jednak do rozrodu przystępują częściej te z jasną piersią. Samiec gromadzi stadko samic. Gniazda są zakładane w dość głębokim dołku w suchym miejscu. Wyprowadza 1 lęg w roku - w maju. Samica znosi 4 zielonkawe jaja w brązowawe plamki. Wysiaduje je sama przez 21 dni i sama też opiekuje się pisklętami, które osiągają zdolność lotu w wieku ok.3 tygodni.

Batalion żywi się owadami i innymi bezkręgowcami, ale również nasionami i jagodami.
Batalion, Philomachus pugnax, Ruff Fot. Marek Szczepanek