Gągoł (Bucephala clangula)

Nazywany/a też: gągoł krzykliwy

Samiec, fot. Marek Szczepanek
Kaczka ta charakteryzuje się dość krępą sylwetką, stosunkowo dużą głową i krótką szyją. Samiec w upierzeniu godowym ma czarną głowę z zielonawym połyskiem i okrągłą, białą plamą na policzku oraz czarny wierzch ciała, a boki i spód białe. Samica jest szarobrunatna z czekoladową głową, białą obręczą na szyi i żółtą plamką na końcu dzioba. Osobniki młodociane i samiec w szacie spoczynkowej - podobne do samicy.

Gągoł zamieszkuje jeziora i rzeki z czystą wodą, czasami stawy rybne, w otoczeniu których znajdują się stare drzewostany z dziuplastymi drzewami.
Czy wiesz, że...Gągoł potrafi nurkować na głębokość 8 m i przebywać pod wodą do 30 sekund;

Kaczka ta zasiedla obszary położone na północy Azji, w północnej i środkowej Europie oraz na północy Ameryki Północnej. Zimuje w południowej i zachodniej Europie, północnej Azji i na wybrzeżach Ameryki Północnej. W Polsce jest to nieliczny ptak lęgowy północnej i zachodniej części kraju, wykazujący tendencje do wzrostu liczebności. W okresie wędrówek jest dość liczny w całym kraju, w zimie spotykany głównie na wybrzeżu, a w głębi kraju na północnym zachodzie i w centrum.

Gniazdo gągoła mieści się w dziupli lub odpowiednio dużej budce lęgowej, zdarza się, że pod wykrotami drzew. Wyściółkę stanowi próchno, a w czasie wysiadywania pojawia się biały lub białoszary puch. W zniesieniu jest 6-14 niebieskawozielonych jaj. Niekiedy w jednym gnieździe znajdują się zniesienia od dwóch samic. Wysiaduje wyłącznie samica przez ok. miesiąc. Pisklęta już w drugim dniu życia wyskakują z gniazda i udają się z matką na wodę. Zdolność lotu uzyskują w wieku 2 miesięcy.

Gągoł żywi się prawie wyłącznie pokarmem zwierzęcym (owady i ich larwy, mięczaki, kijanki, drobne rybki) zbieranym najczęściej na dnie zbiornika wodnego.
Gągoł, Bucephala clangula, Common Goldeneye Samiec, fot. Marek Szczepanek