Mandarynka (Aix galericulata)

Fot. Yoky, GNU/Wikipedia
Piękne wielobarwne upierzenie samiec przyjmuje na okres pory godowej. Kawowo - brązowa szata mieni się wieloma odcieniami brązu - jaśniejszego na szyi i brzuchu, ciemniejszego na karku, piersi, skrzydłach i ogonie. Uwagę zwracają zielone i błękitne akcenty na grzbiecie. Ciemne oko otoczone jest białym pasem biegnącym dalej wzdłuż szyi. Z boku tułowia odcinają się dwa białe pasy, wyraźne zaznaczone na niemal czarnym tle. Na skrzydłach widoczne charakterystycznie uniesione w górę ponad grzbiet, ozdobne, pomarańczowe pióra. Samica o bardziej jednolitym i mniej intensywnym brunatnym ubarwieniu, posiada nieco mniejszy niż samiec pas białych piór wokół oka, który przedłuża się tylko nieco poza oko w tył głowy.
  2. Środowisko życia

Człowiek przeprowadził skuteczną introdukcję mandarynki w wiele rejonów Europy. Bardzo liczna populacja zamieszkuje m.in. miejskie parki i królewskie ogrody w Wielkiej Brytanii. Pierwotny zasięg tego gatunku ograniczał się do obszarów wschodniej Azji (głównie Chin) i Japonii. Ptaki te migrują sezonowo między północną, a południową granicą swego azjatyckiego zasięgu.
  • Samce mandarynek swego bogatego godowego ubarwienia nie zawdzięczają wcale szerokiej gamie barwników, ani ich kombinacji ( jak mogłoby się wydawać). Pióra szaty godowej różnią się od siebie mikrostrukturą, dzięki której padające na nie światło rozprasza się, a my postrzegamy to jako wyszukaną kompozycję barw w upierzeniu ptaka. Zjawisko to leży bardziej w zakresie zainteresowań fizyki niż biologii. Powstające w ten sposób kolory piór nazywa się barwami strukturalnymi.
  • Kilka par tych ptaków można obserwować także w Polsce w niektórych parkach dużych miast.

Środowisko życia

Dzikie mandarynki preferują ustronne, otoczone gęstwiną słodkowodne zbiorniki oraz rzeki. W Europie zamieszkują zurbanizowane tereny - znajdują schronienie w miejskich parkach etc.

Mandarynki tworzą monogamiczne związki ( tzn. łączą się w pary na całe życie). Samotny samiec przygotowuje się solidnie do pory godowej, przybierając piękne barwy. Na tym jednak jego wysiłek się kończy. Samica samotnie wybiera miejsce na gniazdo ( gniazduje w dziuplach drzew, choć czasem zdarza się, że zakłada gniazdo na ziemi), wysiaduje jaja ( składa ich około dziesięciu) i  sama  wychowuje spore stadko piskląt.

Mandarynki poszukują pokarmu w wodzie. Pływając zbierają z powierzchni i z pod wody praktycznie wszystko co uda się im zauważyć; fragmenty roślin, drobne zwierzęta wodne, przelatujące owady. Rośliny stanowią ważny element diety tych zwierząt.
Mandarynka, Aix galericulata, Mandarin Duck Fot. Yoky, GNU/Wikipedia