Pomurnik (Tichodroma muraria)

Ptak nieco większy od wróbla. W kraju bardzo nieliczny, osiadły gatunek lęgowy. Ma status zagrożenia najmniejszej troski (kategoria LC na liście IUCN).

Bardzo charakterystyczny ptak. Ciało w szaro-czarno-czerwonym ubarwianiu. Tęczówka oczna ciemnobrązowa. Dziób jest ciemny, lekko wygięty ku dołowi, cienki oraz długi. Wierzch oraz spód popielatoszare. Skrzydła zaokrąglone, z czerwono-czarno-białym rysunkiem. Ogon krótki, czarny, z jasnym końcowym pasem o szarym obrzeżeniu. Nogi ciemne. Palce długie. Dymorfizm płciowy widoczny w okresie godowym. W lecie u samców podgardle, gardło oraz pierś czarne, a skrzydła z większą ilością czerwieni. Samice z mniejszą ilością czerwieni na skrzydłach, oraz szarobiałą piersią i gardłem. W okresie zimowym samce podobne do samic. Osobniki młodociane są również podobne do samic.
Czy wiesz, że...Pomurnik wyposażony jest w dłuższy tylny pazur, który jest przystosowaniem do wspinania się po ścianach skał. Dodatkowo podczas wspinaczki pomurnik macha skrzydłami.

Pomurnik występuje w wysokich górach Eurazji. W Europie gnieździ się w Górach Kantabryjskich, Betyckich, Pirenejach, Alpach, Apeninach, Górach Dynarskich, Karpatach. Na Bliskim wschodzie zamieszkuje głównie Taurus (Turcja) i Kaukaz. W centralnej Azji występuje w górach Tienszan, Pamir, Hindukusz i w Himalajach. Na zimowiska zlatuje na niżej położone obszary.

Siedliskiem pomurnika są wysokie góry z nagimi skałami i głazami, porośnięte niską roślinnością. Pojawia się na dużych wysokościach - w Azji nawet do 6000 m n.p.m. W okresie zimowym spotykany jest w niższych partiach gór, a nawet w podgórskich miastach

Gatunek monogamiczny. Gnieździ się w szczelinach skał. Gniazdo buduje z traw, mchu, piór oraz sierści. Przystępuje do jednego lęgu w roku. Samica składa od 4 do 5 białych, fioletowo nakrapianych jaj. Czas wysiadywania (przez samice) wynosi 18-21 dni. Samiec w tym czasie dostarcza jej pożywienie. Młode opuszczają gniazdo po 29 dniach od wyklucia. Dojrzałość płciową osiąga w pierwszym (samice) bądź w drugim roku życia (samce).

Ptak żywiący się w głównej mierze owadami oraz pajęczakami. Pokarm poszukuje w ścianach skalnych, zdobywa go także w locie oraz zbiera z ziemi.
Samica pomurnika. By derivative work: Hämbörger (talk)Tichodroma_muraria02.jpg: User:Kulac (Tichodroma_muraria02.jpg) [CC BY-SA 2.5, GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons Samica pomurnika. By derivative work: Hämbörger (talk)Tichodroma_muraria02.jpg: User:Kulac (Tichodroma_muraria02.jpg) [CC BY-SA 2.5, GFDL or CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons