Dieta Mayo – opis i zasady. Jadłospis w diecie Mayo

Dieta to łatwy sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów - pod warunkiem, że będziemy przestrzegać jej zasad. Jedną z nich jest dieta Mayo, którą opracowali amerykańscy specjaliści. Jest ona jednak restrykcyjna i opiera się przede wszystkim na jedzeniu jajek i niektórych warzyw. Na tej nieco kontrowersyjnej diecie można sporo schudnąć, ale trzeba surowo przestrzegać jej zasad. Na czym polega dieta Mayo?



Dieta Mayo to dieta odchudzająca i oczyszczająca organizm, fot. shutterstockDieta Mayo to dieta odchudzająca i oczyszczająca organizm, fot. shutterstock
  1. Dieta Mayo – co to takiego?
  2. Dieta Mayo – zasady
  3. Zalety stosowania diety Mayo
  4. Dieta Mayo – czy taka zdrowa?
  5. Czy warto stosować dietę Mayo?

Dieta Mayo – co to takiego?

Założona w 1889 roku w Stanach Zjednoczonych, klinika Mayo zajmuje się leczeniem otyłości. Dietetycy pracujący w tym zakładzie stworzyli specjalny, nieco oryginalny program odchudzający, dzięki któremu w szybki sposób można zrzucić nawet 5 kg w ciągu kilku dni. Głównymi produktami, na których opiera się dieta Mayo są jajka i wybrane warzywa. Jajka, a właściwie ich białko, przyspieszają metabolizm, przez co tłuszcz szybciej jest spalany. Jednak odchudzanie to nie jedyne, co dieta Mayo oferuje. To także dieta oczyszczająca, ponieważ w trakcie stosowania tej kuracji, trzeba pić duże ilości płynów, które wypłukują toksyny z organizmu. Twórcy zalecają jej stosowanie przez maksymalnie dwa tygodnie, jednak większość lekarzy i dietetyków uważa, że w taki sposób można odżywiać się jedynie przez 3-5 dni.

Dieta Mayo uważana jest za kontrowersyjną dlatego, że bardzo często mylona jest z dietą Ducana, która opiera się na jedzeniu samych warzyw i jajek. Oczywiście są one głównymi składnikami diety Mayo, ale nie jedynymi. Wbrew pozorom jest ona urozmaicona i nie wyklucza różnorodnych składników odżywczych. Duża ilość błonnika pokarmowego, witamin i minerałów, a także brak cukrów prostych i tłuszczów trans są jej wielkimi atutami. Dzięki jedzeniu tego typu produktów dieta zapobiega powstawaniu cukrzycy oraz zmniejsza ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego.

Tak naprawdę w diecie Mayo nie jest istotne tempo chudnięcia, a wprowadzenie do życia pewnych nawyków, dzięki którym można pozbyć się zbędnych kilogramów, ale także utrzymać uzyskaną wagę.

Dieta Mayo – zasady

Dieta Mayo powinna trwać nie dłużej niż dwa tygodnie. Jest ona nieco monotonna, ponieważ każdego dnia jemy niemal to samo na obiad, śniadanie i kolację. Codziennie należy spożywać 6 jajek i wypić 2-3 litry wody, w tym także różnych herbatek ziołowych, czarnej kawy lub słabej herbaty. Całkowicie wykluczamy z posiłków takie produkty, jak sól (zatrzymuje wodę w organizmie), cukier, rośliny strączkowe, alkohol, fast foody, tłuste mięsa, napoje gazowane i ziemniaki. Sałatę i inne lekkie warzywa można jeść bez ograniczeń, natomiast ilość owoców ogranicza się tylko do dwóch porcji dziennie. Na ostatni posiłek zamiast jajek można zjeść kawałek mięsa drobiowego (np. piersi z kurczaka) lub chudej ryby w zestawie z warzywami. Dietę Mayo można stosować przez dwa tygodnie, a w drugim tygodniu do jadłospisu można dodatkowo włączyć do jadłospisu pieczywo.

Dieta Mayo jest jeszcze bardziej skuteczna, jeśli poza odpowiednim odżywianiem kładzie się nacisk również na regularną aktywność fizyczną. Może to być zarówno bieganie, jak i pływanie, jazda na rowerze czy nawet długie spacery.
Stanowiące podstawę tej diety jajka dostarczają białka całkowicie przyswajalnego przez organizm, fot. shutterstock

Zalety stosowania diety Mayo

Główną zaletą diety Mayo jest dostarczenie organizmowi w spożywanych produktach dużych ilości witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli  witamina A, D, E i K. Stanowiące podstawę tej diety jajka dostarczają białka, całkowicie przyswajalnego przez organizm. Natomiast warzywa są źródłem błonnika, który zmniejsza uczucie głodu i reguluje perystaltykę jelit. Dzięki odpowiedniemu skomponowaniu diety można mieć pewność, że organizm otrzymuje wszystko, co niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Dieta Mayo – czy taka zdrowa?

Dieta Mayo opracowana przez amerykańskich dietetyków zakłada bardzo specyficzny sposób odżywiania i wymaga dużo pokładów silnej woli. Należy ona do diet bardzo restrykcyjnych, ponieważ w jej jadłospisie wykluczone są produkty mleczne i zawierające skrobię, suche warzywa, alkohol, soki owocowe, tłuszcze oraz cukry, a to wiąże się z brakiem niektórych składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowej pracy naszego organizmu.

Istnieje kilka wersji diety jajecznej, ale wszystkie łączy jedno - jajka są podstawowym źródłem białka. Uważane są za wzór pełnowartościowych protein i zawierają wszystkie zwierzęce aminokwasy, a poza tym są przyswajane niemal całkowicie. Pełnowartościowe białko przyspiesza przemianę materii, a co za tym idzie – podkręca spalanie tłuszczu. Dieta Mayo zawiera minimalne ilości węglowodanów, ale za to dużą dawkę tłuszczów – w jednym jajku zawarte jest całkowite dzienne zapotrzebowanie na cholesterol. W związku z tym, w diecie Mayo spożycie cholesterolu znacznie przekracza zalecane normy dla dorosłego, zdrowego człowieka i może mieć szkodliwe konsekwencje dla naszego stanu zdrowia. Poza tym, unikanie węglowodanów w codziennych posiłkach powoduje rozregulowanie metabolizmu, które objawia się problemami z koncentracją, sennością oraz brakiem sił na wykonywanie codziennych czynności, takich jak praca czy nauka.

Drugim składnikiem diety Mayo są określone warzywa. Stanowią częściowe uzupełnienie jajek, ponieważ zawierają cenne witaminy i minerały. Najbardziej wskazane są sałata, marchew, brokuły, pomidory i ogórki. Mają one istotny wpływ na przebieg przemiany materii, odporność organizmu oraz szereg procesów życiowych. Ponadto, zawarty w warzywach błonnik pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit i całego układu pokarmowego. W połączeniu z wodą pęcznieje, a tym samym niweluje uczucie głodu.
Przykładowe śniadanie, fot. shutterstock
Przykładowy 5 dniowy jadłospis diety Mayo:

Dzień 1
Śniadanie: 2 jaja na twardo, grejpfrut;
Obiad: 2 jaja na twardo, 200 gram gotowanych warzyw;
Kolacja: 2 jaja na twardo, 3 liście sałaty z odrobiną oliwy z oliwek;

Dzień 2
Śniadanie: 2 jaja na twardo, pomarańcza;
Obiad: 2 jaja na twardo, sałatka warzywna (dowolna ilość);
Kolacja: 2 jaja na twardo, szpinak lub brokuły gotowane;

Dzień 3
Śniadanie: 2 jaja na twardo, grejpfrut;
Obiad: 2 jaja na twardo, 200 gram gotowanych warzyw;
Kolacja: 2 jaja na twardo, surówka z warzyw;

Dzień 4
Śniadanie: 2 jaja na twardo, pomarańcza;
Obiad: 2 jaja na twardo, sałatka warzywna (dowolna ilość);
Kolacja: 2 jaja na twardo, gotowany szpinak lub brokuły;

Dzień 5
Śniadanie: 2 jaja na twardo, pomarańcza;
Obiad: mięso-ryba z grilla lub gotowana, surówka z warzyw;
Kolacja: 2 jaja na twardo, grejpfrut;

Czy warto stosować dietę Mayo?

Zdania na temat stosowania diety Mayo są mocno podzielone. Zwolennicy zachwalają sobie szybki sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Z kolei przeciwnicy biją na alarm i ostrzegają przed negatywnymi skutkami takiej kuracji. Dwutygodniowa restrykcyjna dieta wyjaławia nasz organizm z niezbędnych składników mineralnych i podnosi poziom cholesterolu przez jedzenie kilku jajek każdego dnia. Jeśli jednak zafundujemy sobie 5-dniową kurację z wykorzystaniem diety Mayo, nasz organizm tak bardzo nie ucierpi. Żeby dieta skutkowała, trzeba przestrzegać jej surowych zasad, ale z drugiej strony także zachować zdrowy rozsądek. Wówczas wtedy zyskamy szczuplejszą sylwetkę, ale również nie wyniszczymy organizmu.
Klaudia Kwiatkowska

Bibliografia

  1. “https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/weight-loss/in-depth/mayo-clinic-diet/art-20045460”; data dostępu: 2019-07-15
  2. “https://www.healthline.com/nutrition/mayo-clinic-diet#phases”; data dostępu: 2019-07-15
  3. “https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/mayo-clinic-diet.aspx”; data dostępu: 2019-07-15
  4. “https://www.webmd.com/diet/features/the-mayo-clinic-diet#1”; data dostępu: 2019-07-15
Ocena (5.0) Oceń:

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy