Mądziak malinowy - opis, występowanie i zdjęcia. Grzyb mądziak malinowy ciekawostki

Mądziak malinowy (Mutinus ravenelii) By Cody Hough (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons Mądziak malinowy (Mutinus ravenelii) By Cody Hough (Own work) [CC BY-SA 3.0 or GFDL], via Wikimedia Commons

Mądziak malinowy - jego ojczyzną jest Ameryka Północna. Należy do wnętrzniaków – grupy podstawczaków obejmującej grzyby o owocniku osłoniętym okrywą (perydium), wewnątrz której znajduje się część płodna, tzw. gleba, zawierająca warstwę rodzajną.

Sposób powstawania warstwy rodzajnej jest różny w poszczególnych rodzinach wnętrzniaków, do których m.in. zalicza się: purchawkowate Lycoperdaceae, tęgoskórowate Scleroermataceae i sromotnikowate Phallaceae.

Mądziaki należą do sromotnikowatych, a dotychczas opisano ich ok. 10 gatunków, które rosną przeważnie w krajach tropikalnych. W Europie, poza mądziakiem malinowym Mutinus ravenelii, występują jeszcze dwa inne gatunki: mądziak psi Mutinus caninus – u nas częsty, owocnik cały biały do jasnopomarańczowego i mądziak śliczny Mutinus elegans – nie był do tej pory notowany w Polsce, jest bardzo podobny do mądziaka malinowego, ale ma znacznie większe rozmiary.

Mądziak malinowy jest rzadkim grzybem, w Europie po raz pierwszy stwierdzony w 1942 roku w Berlinie. Później notowany był w różnych krajach Europy, także w Polsce. Pierwsze krajowe stwierdzenie miało miejsce w Krakowie w 1965 roku. Spotykany w wilgotnych miejscach, zasobnych w próchnicę, m.in. w parkach, ogrodach i lasach – szczególnie w ciepłe lata. Jest grzybem niejadalny. Do 2004 roku był na liście gatunków objętych ochroną ścisłą, jednak jako gatunek obcy i ekspansywny został z listy usunięty. Obecnie znanych jest około 40 potwierdzeń rozwoju tego grzyba w Polsce.

Mądziak malinowy ElmA [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons