Nawyki żywieniowe – 5 porcji warzyw, owoców lub soku
Wzrasta nasza znajomość prawidłowych nawyków żywieniowych, a wiedza na ich temat wpływa na zdrowie nasze i naszych najbliższych – wynika z badań przeprowadzonych przez IQS&QUANTA Group na zlecenie organizatorów kampanii „5 porcji warzyw, owoców lub soku”.

Kampania „5 porcji…” cieszyła się dużą popularnością. Dzięki niej zwiększyła się świadomość matek w kwestii zalecanej ilości dziennych porcji owoców i warzyw.
Intensywne działania edukacyjne kampanii wpłynęły na to, że częściej teraz sięgamy po witaminy w płynie, chętniej też spożywamy warzywa, zarówno w postaci surowej, jak i w sałatkach.
Kolejnym sukcesem jest coraz szersza świadomość osób, czym jest porcja – może ją stanowić średniej wielkości warzywo lub owoc, które stanowią zalecaną porcją naturalnych witamin i składników mineralnych.
Nadal jednak wiele osób zbyt rzadko spożywa warzywa, owoce lub soki. Najczęstszym wytłumaczeniem tego faktu jest brak czasu i zabieganie.
Badania zostały przeprowadzone w kwietniu 2010 na grupie 300 kobiet. Wyniki przedstawiają się następująco:
- 57% matek zna kampanię promującą spożycie warzyw, owoców lub soku;
- 33% matek deklaruje spożywanie 5 owocowo-warzywnych porcji dziennie;
- 64% matek uważa dostarczenie witamin za największą korzyść płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soku;
- 51% matek potwierdza, że warzywa, owoce i soki to dla nich źródło zdrowia;
- 92% dzieci zjada warzywa i owoce w postaci surowej;
- 29% dzieci pija soki (wzrost o 10% w porównaniu z badaniem w chwili startu kampanii);
- 15% matek pamięta, aby dawać dzieciom sok do szkoły;
- 59% matek deklaruje, że warzywa i owoce należy spożywać przynajmniej 3 razy dziennie;
- 48% matek i 43% dzieci jada warzywa przynajmniej 2 razy dziennie;
- 32% matek jada owoce przynajmniej 3 razy dziennie;
- 44% matek wie, że pojedynczy owoc lub warzywo jest jedną z porcji.
Organizatorem akcji jest Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. Jej celem było rozpowszechnienie idei 5 zdrowych porcji oraz zdrowego odżywiania.