Technologia wspiera ludzi


Jak zapewnić dostęp do żywności w świecie liczącym 10 miliardów ludzi? Jak umożliwić generowanie prądu elektrycznego w sytuacji braku dostępu do paliw kopalnych? Jak gwarantować poszanowanie jednego z podstawowych praw człowieka, czyli dostępu do wody, na terenach o niskich opadach lub zanieczyszczonym środowisku? To wyzwania, przed którymi stoi współczesny świat – to również pytania, na które odpowiedzi udzielić może nam współczesna nauka.
Świat przyśpiesza, techniczne kierunki studiów stają się coraz bardziej popularne, a tempo przyrostu dostępnych informacji lepiej oddaje funkcja wykładnicza niż zależność liniowa. Wiedzę tę można wykorzystywać w celach komercyjnych, by w coraz lepszym stopniu odpowiadać na potrzeby konsumentów i konsumentek lub generować coraz to większe dochody firm, jednak nauki ścisłe mają klucz do odpowiedzi w obszarach dużo ważniejszych z punktu widzenia ludzkości.
Nauka nie tylko wprowadza usprawnienia (np. projektuje silniki, które palą mniej, tkaniny, które wytrzymują dłużej, czy taśmy produkcyjne, dzięki którym wytworzymy więcej produktów taniej, szybciej i wygodniej). Ma również możliwość sprawić by, zmniejszyło się rozwarstwienie społeczne a jakość życia ludzi, którzy obecnie żyją w ubóstwie, uległa poprawie.

Niezależność energetyczna sposobem na wyjście z ubóstwa
Do wioski Chepang Gaun, położonej w rolniczej części Nepalu, można dotrzeć jedynie wąskimi ubitymi drogami. Aby oświetlić swoje domy miejscowe rodziny musiały kupować naftę na targu w dolinie. Było to czasochłonne i drogie, gdyż rodziny musiały wydawać na paliwo średnio 300 rupii miesięcznie. Dodatkowo lampy naftowe stanowią niebezpieczeństwo, szczególnie dla małych dzieci.
W roku 2007 społeczność ta zamontowała 58 paneli solarnych, zasilających lampy z zabarwionymi na biało diodami elektroluminescencyjnymi (WLED, ang. White Light Emitting Diode) w 29 gospodarstwach domowych. Zastosowanie tej technologii zapewniło 4W światła w ciągu nocy. Przy pełnym naładowaniu lampy te zapewniają energię elektryczną na 4-5 godzin.
To tylko jeden z setek przykładów jak dostęp do technologii pozyskiwania prądu z odnawialnych źródeł energii w górskiej wiosce położonej daleko od sieci elektrycznej porusza kolejne elementy machiny. Te lampy nie tylko pomagają po zmroku dzieciom w nauce, ale również umożliwiają oszczędzanie pieniędzy, które wcześniej ludzie wydawali na naftę. Powstają nowe punkty usługowe, wydajniej działa służba zdrowia, okolica staje się bardziej atrakcyjna dla lokalnych inwestorów, powstają nowe miejsca pracy. W efekcie dostęp do wiedzy „jak”, a następnie wykorzystanie tego do zyskania niezależności energetycznej, pomaga społeczności samodzielnie dźwignąć się z ubóstwa.
Poznaj jeszcze jedną technologię, której zastosowanie ułatwiło życie ludzi, zamieszkujący górskie tereny Nepalu:
Uczenie przedmiotów ścisłych – fizyki, chemii i biologii – w oparciu o historie jak ta przytoczona powyżej, nadaje ludzki sens abstrakcyjnym wzorom, pozwala na rozbudzenie w młodzieży zainteresowania światem. Daje im również jasną odpowiedź na często zadawane w klasie szkolnej pytanie „Ale po co mi to???”
W ten sposób można uczyć konstruktywnie i optymistycznie, skupiać się na konkretnych rozwiązaniach, a nie tylko wymieniać problemy współczesnego świata. Dziś jak nigdy wcześniej – przedmioty ścisłe mogą zafascynować młodzież i przygotować ją do używania technologii, by zmieniać świat na lepsze.
Więcej o tym, jak skutecznie włączać wątki globalne do nauczania, dowiesz się na stronie www.edukacjaglobalna.eu, np. w publikacji on-line „Edukacja globalna w szkole” (dział Publikacje). |

Wzór na rozwój. Nauki ścisłe odpowiadają na wyzwania współczesności to projekt, który kierujemy do nauczycieli i nauczycielek fizyki, chemii i biologii. Opisujemy prawdziwe historie, które pokazują, jak rozwiązania technologiczne ułatwiają życie mieszkańcom i mieszkankom krajów globalnego Południa. Pomaga to młodzieży docenić wartość wiedzy zdobywanej w szkole oraz zachęca ją do aktywnego udziału w zajęciach. Projekt realizujemy w międzynarodowym konsorcjum organizacji z Wielkiej Brytanii, Włoch oraz Cypru.

W świat z klasą to projekt, w którym nauczycielki i nauczyciele tworzą materiały edukacyjne pozwalające systematycznie realizować zagadnienia edukacji globalnej na zajęciach: wiedzy o społeczeństwie, historii, biologii, plastyki, języka polskiego i języka angielskiego. Materiały edukacyjne opierają sie na podstawie programowej, ale pozwalają ją realizować z innej niż zazwyczaj perspektywy. Wszystko po to, żeby szkoła mogła kształcić aktywnych i ciekawych świata obywateli.
Projekt Wzór na rozwój oraz W świat z klasą współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej oraz i w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Więcej informacji na stronie www.edukacjaglobalna.eu
Źródła:
- Wzór na rozwój – publikacja ze scenariuszami dla nauczycieli przedmiotów ścisłych https://www.ceo.org.pl/pl/globalna/news/wzor-na-rozwoj
- Materiały Practical Action https://practicalaction.org/solar-power





Na moim blogu można poznać wielu przedstawicieli polskiej fauny i flory oraz poznać wiele zagadnień z botaniki:) https://asiunia.blog.ekologia.pl/ akurat zaraz zacznie się sesja egzaminacyjna a w szkołach już jest wystawianie i poprawianie ocen:)
Prąd bez paliw kopalnych to OZE: biomasa, wiatr, woda, pływy morskie, słoneczne promienie, geotermia, są filtry wody, oczyszczalnie wody, lodówki umożliwiają transport pokarmów na duże odległości, coraz szybsze środki transportu skracają czas przewożenia produktów niewymagających zamrażania np. pieczywa, mąki, makaronów itd. Przedmioty ścisłe pozwalają zrozumieć otaczający nas świat, niestety wycofano biologie, geografię, chemię i fizykę z podstawówek zamiast tego dano przyrodę, której poziom jest taki jak my mieliśmy w kl 1-3 na środowisku, w kl. 1-3 mieliśmy polski, matematykę, środowisko, plastykę, muzykę, technikę, teraz dzieci mają zajęcia z integrowane, gzie tylko każą im rysować:( W gimnazjum i szkołach średnich my uczyliśmy się jeszcze o mszakach, paprociach, skrzypach, widłakach, nasiennych, protistach, grzybach, gąbkach, jamochłonach, płazińcach, obleńcach, stawonogach, mięczakach, pierścienicach, szkarłupniach, rybach, płazach, gadach, ptakach i ssakach, skałach, glebach, państwach, religiach, ustrojach politycznych, klimacie, strefach geograficznych, wulkanach, trzęsieniach ziemi, pogodzie, mieliśmy kwasy, zasady, sole, związki organiczne, pojęcia ruch, przestrzeń, optykę, akustykę itd. na każdym poziomie więcej, teraz na poziomie podst. z biologii uczy się głównie ciała człowieka, natomiast młodzi ludzie nie rozróżniają olchy od grabu, wróbla od sikorki. Powinien powrócić stary system edukacji, który pokazywał dzieciom przyrodę, ciekawił i uczył szacunku do Matki Natury, dzięki tamtemu systemowi dzieci poznawały i rozumiały świat, wyrastały na świadomych ludzi, dzisiaj wierzą bezkrytycznie w filmy katastroficzne i mylą rzeczywistość z fikcją:(
Mam nadzieję, teraz jest bardzo dużo podręczników, ciężko jest wybrać te najbardziej wartościowe, w kilka godzin miesięcznie przyrody trudno jest nauczyć dzieci tyle samo co na kilku godzinach miesięcznie biologii, chemii, geografii i fizyki, ratunek to gimnazjum, gdzie można rzeczywiście w ciągu trzech lat omówić i poszerzyć informacje, które kiedyś były w klasach 4-6:)
myślę, że w obecnym systemie też da się nauczać tych treści o których Pani mówi. projekty edukacyjne (sensownie realizowane) dają taką możliwość :)