Burger może być wegański! Tak wynika z decyzji Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Żywność pochodzenia roślinnego może być nadal sprzedawana i promowana przy użyciu terminów tradycyjnie kojarzonych z mięsem, o ile jej skład jest wyraźnie oznaczony i nie wprowadza konsumentów w błąd, orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE.
Typowe terminy związane z mięsem, takie jak stek, kiełbasa, parówki, burger, są dozwolone w marketingu żywności wegetariańskiej, o ile nazwy te nie są już prawnie chronione – orzekł sąd.
Orzeczenie to oznacza zwycięstwo francuskiej grupy lobbingowej Protéines France, która wraz z dwoma innymi stowarzyszeniami wegetariańskimi i kalifornijską Beyond Meat zakwestionowała zakaz rządu francuskiego używania określeń takich jak „stek” i „szynka” w odniesieniu do produktów z białkiem roślinnym.
„Dzięki zapewnieniu jasności etykietowania żywności możemy promować alternatywy roślinne i pracować nad osiągnięciem celów środowiskowych, a także zwiększać konkurencyjność i innowacyjność UE” — powiedział Rafael Pinto, kierownik ds. polityki UE w Europejskiej Unii Wegetariańskiej, w komunikacie prasowym reagującym na orzeczenie.
Francja była pierwszym krajem w UE, który podjął środki, zakazując używania takich określeń jak „burgery” lub „kiełbaski” w marketingu alternatyw roślinnych. W czerwcu 2022 r. opublikował pierwszy dekret w celu poprawy „przejrzystości dla konsumentów”, zarzucając firmom produkującym roślinne alternatywy wprowadzanie konsumentów w błąd.
Produkty białkowe pochodzenia roślinnego cieszą się coraz większą popularnością w całej UE, ale nadal nie wiadomo, jak te produkty powinny być etykietowane i wprowadzane do obrotu. Orzeczenie sądu UE prawdopodobnie będzie miało daleko idące konsekwencje, ponieważ kraje takie jak Belgia i Włochy rozważały wprowadzenie prawa podobnego do francuskiego. Podobny problem prawny pojawił się w 2017 r., gdy najwyższy sąd UE został poproszony o zajęcie się kwestią stosowania terminów produktów mlecznych w odniesieniu do produktów roślinnych, takich jak napoje sojowe i owsiane. W tym czasie TSUE orzekł, że tylko produkty zawierające prawdziwe mleko mogą używać terminów takich jak mleko, masło lub jogurt, co spowodowało, że alternatywy roślinne były etykietowane jako „napoje” na europejskich półkach.
Etykietowanie żywności w UE jest regulowane od początku lat 90. XX wieku, a przepisy handlowe dotyczące większości produktów sprzedawanych w Europie podlegają Wspólnym Organizacjom Rynków (CMO) UE w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR). Te ramy regulują produkcję i handel żywnością pochodzenia zwierzęcego i roślinnego w całej UE. W 2020 r. Parlament Europejski odrzucił próbę zarezerwowania nazw związanych z mięsem wyłącznie dla produktów wytwarzanych z części zwierząt podczas dyskusji na temat najnowszej reformy dotacji rolnych UE. Decyzja ta nastąpiła po głosowaniu posłów do PE przeciwko serii poprawek mających na celu narzucenie surowszych zasad etykietowania produktów pochodzenia roślinnego.
- Gerardo Fortuna & Marta Iraola Iribarren; "EU top court rules in favour of veggie burgers, vegan sausages in labeling dispute"; https://www.euronews.com/my-europe/2024/10/04/eu-top-court-rules-in-favour-of-veggie-burgers-vegan-sausages-in-labeling-dispute;