Czarne umaszczenie wilków nie jest już tajemnicą
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Czarne umaszczenie wilków nie jest już tajemnicą

Czarne umaszczenie wilków nie jest już tajemnicą

Niemal połowa wilków północnoamerykańskich ma czarne umaszczenie. Naukowcy przeprowadzili badania genetyczne, z których wynika, że jest to skutek krzyżowania się wilków z psami, do którego doszło jeszcze przed przybyciem Europejczyków. Wyniki badań zamieszcza tygodnik „Science”.

Wilki o czarnym umaszczeniu dominują w lasach Ameryki Północnej, podczas gdy białe wilki są bardziej liczne w bezdrzewnej tundrze. Fot. University of Calgary

Czarne wilki dominują w lasach Ameryki Północnej, podczas w bezdrzewnej tundrze bardziej liczne są wilki o białym umaszczeniu. Fot. University of Calgary

Naukowcy zastanawiali się, dlaczego prawie połowa wilków w Ameryce Północnej ma czarną sierść, podczas gdy w Europie większość jest szara lub biała. By rozwiązać zagadkę, międzynarodowy zespół badaczy ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Szwecji i Włoch przeprowadził badania genetyczne amerykańskich wilków. Pobrano próbki DNA od 150 wilków z Parku Narodowego Yellowstone, z których połowa była czarnych, poza tym z Wyoming, Montany i Idaho.

Zdaniem badaczy, za czarny kolor sierści u wilków odpowiada mutacja psiego genu o nazwie K locus, która została przeniesiona na wilki za sprawą krzyżowania. Naukowcy nie są pewni, kiedy do tego doszło. Jedno pewne – umaszczenie nie mogło rozprzestrzenić się po tak dużym obszarze w ciągu kilkuset lat. Być może miało to miejsce przed przybyciem Europejczyków do Ameryki. Krzyżowanie się z wilkami dotyczyłoby więc psów towarzyszących rdzennym Amerykanom.

4.9/5 - (9 votes)