Czy dinozaury były kanibalami?
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Czy dinozaury były kanibalami?

Czy dinozaury były kanibalami?

Fot.: artystyczna wizja walki dinozaurów (University of Alberta)

Dowód na to, że kanibalizm zdarzał się wśród dinozaurów odkrył naukowiec z University of Alberta. O niezwykłym znalezisku wspomina portal Science Daily, powołując się na artykuł z czasopisma „Lethaia”.

W 1996 roku w Albercie znaleziono kość szczękową należącą do drapieżnego dinozaura z rodzaju Gorgosaurus. Ten dziesięciometrowej długości krewny tyranozaura żył około 70 milionów lat temu na terenie Ameryki Północnej. Jednak dopiero niedawno, analizując to stare znalezisko spostrzeżono, że w kości tkwią zęby należące do innego mięsożernego dinozaura. Według badań Phila Bella z University of Alberta odnalezione zęby należą do tego samego gatunku co kość ofiary.

Oznacza to, że wśród dinozaurów mogło dochodzić do kanibalizmu, choć wydaje się że zjawisko to było rzadkie. Poprzedni i jak dotąd jedyny dowód na poparcie tej tezy znaleziono w 2007 na Madagaskarze. Jak tłumaczy Bell: „znalezisko z Alberty wskazuje, że doszło do kanibalizmu, chociaż nie wiadomo czy jedno ze zwierząt padło w wyniku toczonej walki, czy też znaleziona ofiara była już wcześniej martwa”. Analiza śladów ugryzienia wskazuje, że Gorgosaurus miał siłę nacisku zbliżoną do siły, jaką dysponuje żarłacz ludojad o masie dwóch ton.

ekologia.pl

4.9/5 - (9 votes)

tak widziałem nawet film.