Papugi Kea w Warszawie. Nestor notabilis
Ekologia.pl Wiadomości Zwierzęta chronione, dzikie i domowe - aktualności Papugi Kea w Warszawie

Papugi Kea w Warszawie

Od kilku dni Warszawski Ogród Zoologiczny może poszczycić się posiadaniem dwóch niezwykle rzadkich papug. Kea bo o nich mowa, to endemiczny gatunek z Nowej Zelandii, który dietę roślinną wzbogaca o padlinę.

Papugi przyjechały do warszawskiego ZOO z ogrodu zoologicznego w Kopenhadze już 2 kwietnia, w towarzystwie dwóch młodych piżmowołów. Kea to bardzo ciekawy gatunek papugi, w dodatku chroniony i objęty różnymi programami hodowlanymi. Ten niezwykły endemit z Nowej Zelandii zasłynął jako zabójca owiec, które miał rzekomo atakować i uśmiercać. Co prawda takie zachowanie papugi nigdy nie zostało udowodnione, niemniej plotka wystarczyła by w latach 1943-45 zabić prawie 7 tysięcy tych ptaków.

Dziś wiadomo, że dieta tej papugi składa się głównie z owoców, bulw, kwiatów a także jagód i niektórych korzeni. Ten jadłospis jest czasami wzbogacany o różne owady oraz padlinę, jednak wieści o krwiożerczości tego ptaka są mocno przesadzone. Ptak zawdzięcza swoja nazwę donośnemu nawoływaniu brzmiącemu jak „kea”. Jak przystało na papugę jest ciekawa świata, a w naturze zdarza jej się zaglądać do bacówek czy chat turystów, gdzie szukając pożywienia zostawia po sobie czasami spory bałagan. Kea może osiągać do 1 kg wagi przy długości ciała 46 cm i rozpiętości  skrzydeł do 90 cm.

Papugi kea w środowisku naturalnym