Wrony uczą się od innych, kogo unikać
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Wrony uczą się od innych, kogo unikać

Wrony uczą się od innych, kogo unikać

Wrony uczą się nowych zagrożeń obserwując reakcję swoich krewniaków, niemile wcześniej doświadczonych. W doświadczeniu ze stadem tych ptaków, żyjących na terenie uniwersyteckiego kampusu – oraz maską jaskiniowca – dowiódł tego amerykański badacz. Swoje wnioski opisał na łamach „Proceedings of the Royal Society B”.

Pięć lat temu John Marzluff z University of Washington w Seattle odkrył, że wrony rozpoznają poszczególnych ludzi, stanowiących dla nich zagrożenie. Przekonał się o tym zakładając na twarz charakterystyczna maskę jaskiniowca i chwytając rezydujące na terenie uczelnianego kampusu wrony amerykańskie (Corvus brachyrhynchos). Po jakimś czasie wcześniej łapane (a potem wypuszczone) wrony gwałtownie reagowały na wszystkie osoby, które zbliżały się w ich okolice z maską jaskiniowca na twarzy – fruwały nad głową domniemanego prześladowcy, głośno kracząc. Jednocześnie zdecydowanie ignorowały osoby noszące inne maski o neutralnym dla nich wyrazie.

Od tego eksperymentu Marzluff nieustannie obserwował reakcję ptaków na maski. On i jego pomocnicy zakładający coraz to nowe maski paradowali po terenie kampusu, za każdym razem widząc, że coraz więcej wron nieprzyjaźnie reaguje na „jaskiniowca”.

W dwa lata po doświadczeniu z łapaniem wron już jedna czwarta uczelnianych ptaków (26 proc.) gwałtownie reagowała na osoby przechadzające się po kampusie w masce kojarzącej się z prześladowcą. Natomiast 2,7 roku później podobne zachowanie przejawiało dwie trzecie wron (66 proc.). W piątym roku badań Marzluff nie był w stanie oddalić się z biura (w masce jaskiniowca) dalej niż na pięćdziesiąt metrów, by nie towarzyszyło mu stado dokuczliwych, kraczących wron.

Zauważył, że z biegiem czasu podobnie zachowują się również ptaki żyjące w nieco większej odległości od miejsca pierwotnego eksperymentu. Reakcję na prześladowcę przejęły nawet osobniki młode, które wykluły się długo po pierwszym doświadczeniu Marzluffa. Najwyraźniej nauczyły się tego, naśladując starszych. „Młode chłoną to, co robią ich rodzice” – podkreśla autor badania.

Wrony uczą się na dwa sposoby – twierdzi Marzluff. Z własnych doświadczeń oraz obserwując swoich krewnych. Dzięki temu szybko poznają nowe rodzaje zagrożeń. Zwykle naukowcom trudno jest dostarczyć twardych dowodów na to, że żyjące na wolności zwierzęta uczą się wzajemnie nowości. Kilkuletni eksperyment Marzluffa jest jednak przekonujący dla Douga Levey’a z University of Florida w Gainesville, który wcześniej wykazał, że także ptaki z rodziny przedrzeźniaczy umieją rozpoznawać ludzi. „Wrony obserwują innych – także ludzi – o wiele bardziej wnikliwie, niż sądzimy” – mówi Levey cytowany przez „New Scientist”.

1. „Proceedings of the Royal Society B”;
4.9/5 - (9 votes)