Trzęsak pomarańczowożółty (Tremella mesenterica)

Nazywany/a też: trzęsak pomarańczowy, trzęsak złotożółty, galaretowiec kruszkowy, galaretowiec pospolity, kisielec pomarańczowy, móżdżak kruszkowy, trzęsidło pomarańczowe

Tagi: jadalne
Trzęsak pomarańczowożółty jest grzybem jadalnym, ale niezbyt smacznym. W Polsce występuje pospolicie.

Rośnie przez cały rok, najczęściej znaleźć go można wiosną, późną jesienią i zimą.

• Trzęsaka pomarańczożółtego można pomylić ze łzawnikiem złocistozarodnikowym, a także z trzęsakiem listkowatym.
  • Badając ten grzyb pod mikroskopem można zauważyć kuliste lub jajowate podstawki w hymenium, które podzielone są na dwie lub cztery komórki. Z komórek wyrastają sterygmy z zarodnikami podstawkowymi.
  • Grzyby z rzędu trzęsakowców mają bardzo różne owocniki. Po nasiąknięciu wodą pęcznieją, natomiast po wyschnięciu kurczą się i tworzą bezkształtną masę lub skorupkę, która przyrasta do podłoża.

Pasożyt, rośnie na opadłych gałęziach drzew liściastych – najczęściej na dębach, bukach, jesionach, grabach. Występuje na wszystkich kontynentach na świecie, z wyłączeniem Antarktydy. Rośnie również na wielu wyspach na świecie.

Owocnik ma średnicę od 1 do 5 cm. Jest kulistawy, mózgowato pofałdowany. Ma barwę żółtozłotą lub pomarańczową. Starzejące się okazy blakną i częściowo rozpływają. Konidiospory – mniejsze od zarodników podstawkowych wytwarzane są na powierzchni młodych owocników. Szeroko przyrasta do gałęzi, przebija się przez pęknięcia w korze podłoża, na którym rośnie.

Miąższ ma barwę żółtawą. Świeży ma galaretowatą konsystencję, natomiast po zaschnięciu staje się twardy. Zapach nieznaczny, lekko owocowy. U starszych okazów rozpływa się i tworzy bezkształtną masę.
Zarodniki jajowato-kuliste, bezbarwne. Wysyp zarodników biały nieamyloidalny.

Trzęsak pomarańczowy jest grzybem jadalnym.

Ze względu na słaby smak i zapach oraz galaretowatą, nieprzyjemną konsystencję uważany jest za grzyb o małym znaczeniu kulinarnym i jest rzadko wykorzystywany w kuchni. Niektóre źródła podają nawet, że jest grzybem niejadalnym.

Tremella mesenterica. By Jerzy Opioła (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons Tremella mesenterica. By Jerzy Opioła (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons