Węgorek pszeniczny (Anguina tritici)

Nazywany/a też: węgorek ziarnowy, węgorek niszczyciel

Węgorek pszeniczny jest szeroko rozpowszechnionym szkodnikiem. Spotykany wszędzie tam, gdzie uprawiane są różne gatunki zbóż żywicielskich. Pasożytuje na owsie, jęczmieniu, życie oraz na różnych gatunkach pszenicy (zwyczajnej, płaskurce, orkiszu i durum). Obecnie węgorek pszeniczny został prawie całkowicie zwalczony w europejskich uprawach zbóż dzięki skutecznym metodom zapobiegania jego rozprzestrzenianiu (używanie wyłącznie nieskażonych nasion oraz stosowanie płodozmianu). Nicień ten nadal ma duże znaczenie gospodarcze m.in. w Azji. Gdzie odpowiedzialny jest za duże straty na rynku zbóż głównie w Chinach i Indiach. Inwazje węgorka w tych krajach w skrajnych przypadkach mogą powodować straty powyżej połowy plonów.

Węgorek pszeniczny jest nicieniem. Ciało węgorka pokrywa wór powłokowy z grubym oskórkiem. Jego ciało jest wydłużone, o nitkowatym kształcie. Przód oraz tył ciała są zwężone. Nie posiada układu oddechowego oraz krwionośnego. Układ pokarmowy ma kształt rury. Otwór gębowy występuje szczytowo na przodzie ciała. Otwory płciowy wydalniczy i odbytowy znajdują się po stronie brzusznej. Barwa ciała jasna. Występuje dymorfizm płciowy. Samice są większe od samców.
Czy wiesz, że...Węgorek pszeniczny jest pierwszym pasożytem roślin opisanym w literaturze (opisany został w 1743 roku).

Węgorek pszeniczny jest zwierzęciem prowadzącym pasożytniczy tryb życia. Żyje w tkankach roślin. Larwy przyczyniają się do powstawania galasów, a także uniemożliwiają tworzenie się kłosów. Bytują one w ziarnach w stanie uśpienia. Gdy ziarno trafi do gleby larwy wybudzają się z anabiozy i wnikają do kiełkujących zbóż ozimych, gdzie przezimują. W trakcie wzrostu rośliny larwy wędrują do łodyg. W okresie kwitnienia larwy przedostają się do kwiatów. Gdy larwy osiągną dojrzałość, dochodzi do kopulacji. Jest organizmem rozdzielnopłciowym. Zapłodnienie jest wewnętrzne. Samica składa jaja. Z jaj wychodzą larwy i osadzają się na męskich i żeńskich organach płciowych kwiatów. W tym miejscu tworzy się nabrzmienie. Jak tylko wytworzą się ziarna larwy zapadają w stan uśpienia. Cykl trwa około 113 dni.
Węgorek spotykany wszędzie tam, gdzie uprawiane są różne gatunki zbóż żywicielskich By Jacek Halicki [CC BY-SA 4.0 ], from Wikimedia Commons