Muchomor cesarski (Amanita caesarea (Scop.) Pers.) - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiedza Atlas grzybów Grzyby grzyby podstawkowe pieczarniaki pieczarkowce muchomorowate muchomor Muchomor cesarski

Muchomor cesarski (Amanita caesarea (Scop.) Pers.)

Muchomor cesarski

Muchomor cesarski to grzyb jadalny o cenionych walorach smakowych.

Muchomora cesarskiego można spotkać latem i jesienią.

Muchomor cesarski rośnie w krajach południowej Europy, natomiast w Europie Środkowej jest to gatunek rzadki. Spotkać go można również w Afryce Północnej. W Polsce odnotowano tylko jedno stanowisko tego gatunku. Obecnie muchomora tego uznaje się za gatunek wymarły, ale niewykluczone, że można go znaleźć w ciepłych rejonach Polski. Najczęściej rośnie w lasach grabowych i dębowych.

Kapelusz muchomora cesarskiego osiąga średnicę od 8 do 20 cm. Na początku ma kulisty kształt, później staje się płasko wypukły, u starszych okazów jest płaski. Powierzchnia gładka i naga. Brzegi prążkowane. Barwa kapelusza jest zmienna, na początku jest jaskrawopomarańczowa do pomarańczowoczerwonawej, później blednie i staje się złotożółta lub bladożółta.

Blaszki są dosyć gęste, wolne i szerokie. Na początku mają barwę jasnożółtą, później stają się złotożółte. Na początku są przykryte żółtą osłoną.

Trzon osiąga wysokość od 8 do 16 cm i grubość od 2 do 3 cm. Ma walcowaty kształt i zgrubiałą podstawę, która jest otoczona białą pochwą pod postacią płatów. Na początku jest wypełniony, później staje się rurkowaty. Osłona zostaje przy podstawie trzonu.

Miąższ ma barwę białą, jedynie pod skórką kapelusza i trzonu jest złotożółty. Nie ma wyraźnego zapachu, ma przyjemny smak.

Zarodniki szerokoeliptyczne, gładkie. Wysyp zarodników bezbarwny.

Muchomor cesarski jest bardzo smacznym grzybem.

Muchomora cesarskiego wykorzystuje się na różne sposoby, w zależności od kraju występowanie. Jest chętnie stosowany w kuchni włoskiej, jak również meksykańskiej.

Okres występowania