Wilgotnica czerniejąca (Hygrocybe conica) - Ekologia.pl
Ekologia.pl Wiedza Atlas grzybów Grzyby grzyby podstawkowe pieczarniaki pieczarkowce wodnichowate wilgotnica Wilgotnica czerniejąca

Wilgotnica czerniejąca (Hygrocybe conica)

Nazywana/y także: bedłka koniczna, wilgotnica stożkowata, wilgotnica wysmukła
Wilgotnica czerniejąca

Wilgotnica czerniejąca to najpospolitsza w Polsce przedstawicielka rodzaju wilgotnica, bardzo podobna do wielu rzadszych krewniaczek, od których najłatwiej ją odróżnić po: czernieniu miąższu oraz mocno stożkowatym kształcie owocników.

Wilgotnica czerniejąca wytwarza owocniki od czerwca do października, pojedynczo bądź w grupach (czasem tworząc tzw. czarcie kręgi), pośród traw.

Wilgotnica czerniejąca zasiedla mokre łąki kośne i pastwiska, rzadziej polany i brzegi widnych borów iglastych, wrzosowiska, jałowczyska, sporadycznie także parki, sady i cmentarze. Gatunek niemal kosmopolityczny, podawany ze wszystkich kontynentów oprócz Antarktydy i subsaharyjskiej Afryki oraz z wielu dużych wysp (Nowej Zelandii, Papui Nowej Gwinei, Islandii). W Polsce grzyb ten pozostaje pospolita.

Wilgotnica czerniejąca – kapelusz u bardzo młodych owocników ostro stożkowaty (wysmukły, koniczny – stąd dawne nazwy gatunkowe), z wiekiem co raz mocniej się wypłaszcza stając się dzwonkowaty, a na koniec rozpostarty i promieniście spękany.

Blaszki zwykle żółte lub białawe, przy nacisku i z wiekiem czerniejące, grube, wybrzuszone, szerokie, najpierw niemal wolne przy trzonie, potem zupełnie wolne.

Trzon zazwyczaj skrzywiony, w młodości żółty, potem ciemniejszy: pomarańczowożółty lub nawet czerwonopomarańczowy, zwykle z zielonkawym odcieniem, popękany włókniście wzdłuż, z wiekiem co raz mocniej poprzerastany czarnymi włóknami, po ściśnięciu i z wiekiem czernieje, pusty w środku, cylindryczny, 6-8 cm wysoki, a 0,5-1cm szeroki.

Miąższ żółty lub pomarańczowy, czerniejący (stąd nazwa gatunku), kruchy, o przyjemnej owocowej woni, ale cierpkim smaku.

Wysyp zarodników biały. Spory gładkie, o wymiarach: 8-9,5 x 5-6 um.

Wilgotnica czerniejąca absolutnie nie nadaje się do spożycia, gdyż jest trująca.

Brak. Wilgotnica czerniejąca to grzyb niejadalny i niewykorzystywany w medycynie, przemyśle, biotechnologii ani biologii eksperymentalnej.

Okres występowania