Dieta Whole30 – opis i zasady. Jadłospis w diecie Whole30

Mięso i warzywa to podstawowe składniki diety Whole30, fot. pixabay.com Mięso i warzywa to podstawowe składniki diety Whole30, fot. pixabay.com

Miesiąc, rok, kilka lat? Ile czasu już poświęciłeś na odchudzanie? A gdyby ktoś powiedział Ci, że trzydzieści dni wystarczy, by zrzucić nawet kilkanaście kilogramów? Wystarczy, że zastosujesz dietę Whole30 i odstawisz m.in. nabiał, zboże, cukier czy rośliny strączkowe. Taką obietnicę składają twórcy wspomnianej diety Whole30, programu odchudzającego, który ma eliminować złe nawyki żywieniowe, przyspieszać przemianę materii, a w konsekwencji pomóc w zrzuceniu wagi. Dieta Whole30 zawiera w sobie dużo założeń podobnych do tych w diecie paleo. Dowiedzmy się o niej więcej.


Dieta Whole30 – czym jest?

Wiele tysięcy lat temu prehistoryczni myśliwi żywili się przede wszystkim białkiem pochodzącym z mięsa. Dzięki temu ich organizmy były silne i wytrzymałe. Pochodząca z tamtego okresu tzw. dieta paleo stała się inspiracją dla Melissy i Dallasa Hartwigów, certyfikowanych dietetyków, którzy stworzyli opartą o podobne założenia dietę Whole30.

Jej autorzy uważają, że niektóre składniki obecne w diecie – takie jak cukier, nabiał, zboża, rośliny strączkowe – negatywnie wpływają na nasze zdrowie i formę fizyczną. Przede wszystkim podnoszą poziom cukru we krwi, uszkadzają jelita, powodują zmęczenie, nadciśnienie, migreny, problemy skórne, dolegliwości trawienne czy alergie sezonowe. Dlatego sugerują, by wyrzucić je z diety.

Dieta Whole30 – w przeciwieństwie do ogólnie przyjętych zasad zdrowego odżywiania – opiera się nie na pięciu, a trzech posiłkach dziennie. Co więcej, twórcy bazują na innych proporcjach składników odżywczych niż ma to miejsce w klasycznej, zbilansowanej diecie. Zaproponowana przez nich ilość mięsa kilkakrotnie przewyższa ogólnie przyjęte normy. Nie ulega wątpliwości, pierwotnie dieta została stworzona z myślą o sportowcach, którzy właśnie z mięsa czerpią białko konieczne do rozrostu mięśni. Właśnie z powodu wysokiej zawartości białka nie zaleca się jej kobietom w ciąży, dzieciom, młodzieży oraz osobom starszym, a także cierpiącym z powodu chorób nerek.

Głównym celem zaproponowanej przez nich diety Whole30 jest przyspieszenie przemiany materii oraz świadoma rezygnacja ze złych nawyków żywieniowych, co owocuje wygaszeniem stanów zapalnych w organizmie oraz poprawą zdrowia fizycznego i psychicznego. Utrata zbędnych kilogramów to natomiast tzw. efekt uboczny.

Cały program trwa 30 dni, podczas których można zrzucić nawet kilkanaście kilogramów. Pożegnać dodatkowe kilogramy będzie o wiele łatwiej osobom z większą nadwagą. Natomiast osoby szczuplejsze muszą się liczyć z o wiele wolniejszym chudnięciem.
Dieta Whole30 jest bardzo wymagająca. Nawet najmniejsze odejście od zasad – choćby zjedzenie jednej frytki – sprawia, że cały nasz poniesiony wysiłek poszedł na marne i cały plan należy rozpocząć od nowa.


Kulki mięsne z dodatkiem dyni piżmowej , fot. pixabay.com
wykop.pltwitter.plfacebook.pl
Oceń: Drukuj

Pasaż zakupowyprzejdź do pasażu pasaż

Ogłoszenia - ekologia.pl
Pasaż zakupowy