Wolne rodniki – czym są i jak walczyć z wolnymi rodnikami?

Proces starzenia się skóry jest w bezpośredni sposób związany z obecnością wolnych rodników w organizmie; źródło: pixabay.com Proces starzenia się skóry jest w bezpośredni sposób związany z obecnością wolnych rodników w organizmie; źródło: pixabay.com

Odkrycie istnienia organicznych wolnych rodników urosło w świecie medycyny do rangi prawdziwej konceptualnej rewolucji. Autorem tego przełomowego osiągnięcia, które zmieniło nasz sposób myślenia o starzeniu się i chorobach, był XIX-wieczny chemik, profesor na Uniwersytecie Michigan, Moses Gomberg. Niestety, choć opublikował on wyniki swoich badań już w 1900 r., dopiero 30 lat później organiczne wolne rodniki zostały uznane jako fakt przez klasyczny nurt chemii.

Gomberg nie był bynajmniej oryginalny w swoim toku myślenia. Już wcześniej chemicy podejrzewali bowiem, że istnieje wolny rodnik, który zawiera w swoim składzie atom węgla, a więc może być substancją organiczną. Nikt nie potrafił jednak tego faktu udowodnić, więc tezę porzucono. Moses Gomberg wcale nie próbował wskrzesić dawnych prób – jego celem było znalezienie sposobu na syntezę związku węgla o wzorze chemicznym C38H30. Zamiast upragnionego rezultatu uzyskał jednak tajemniczy związek nazwany trytylem – bardzo niestabilny i wysoce reaktywny. Był to właśnie ów pierwszy opisany na świecie organiczny wolny rodnik.

Co to są wolne rodniki?

Według chemicznej definicji wolny rodnik to atom lub grupa atomów o nieparzystej liczbie elektronów. Podstawy nauki o pierwiastkach mówią nam, że atomy łączą się w cząsteczki za pomocą wiązań tworzonych przez pary elektronów – ich zaburzona liczba w znaczący sposób wpływa na charakter substancji. Niesparowany elektron jest bowiem metaforycznie mówiąc bardzo niespokojny i aktywnie poszukuje możliwości znalezienia elektronu do pary. Natrafiając na związek o słabszych wiązaniach potrafi go więc zniszczyć.

Organiczne wolne rodniki, a więc te powstające w naszym ciele, muszą posiadać atomy węgla – pierwiastka, który w normalnych warunkach tworzy cztery wiązania, poprzez cztery pary elektronów. Wolny rodnik jest pod tym względem jednak „wyjęty spod prawa” – tworzy on bowiem trzy normalne wiązania, a pozostały pojedynczy elektron próbuje znaleźć stabilną cząsteczkę, której „skradnie” lub doda elektron, w efekcie czego powstanie kolejny wolny rodnik.

Moses Gomberg przy pracy; źródło: alchetron.com