Co jedzą niedźwiedzie polarne? | ekologia.pl
Ekologia.pl Środowisko Przyroda Co jedzą niedźwiedzie polarne?

Co jedzą niedźwiedzie polarne?

Przedstawiciele gatunku Ursus maritimus zamieszkują głównie teren koła podbiegunowego. Największa część ich populacji żyje w Kanadzie, w tym w Zatoce Hudsona i Zatoce Jamesa, ale można je również spotkać w Rosji, Norwegii, Danii, a nawet Islandii. Wiele osób zadaje sobie pytanie, co jedzą niedźwiedzie polarne oraz w jaki sposób znajdują jedzenie w tak trudnych do życia warunkach. Należy jednak pamiętać, że popularne białe misie doskonale radzą sobie z niskimi temperaturami, ponieważ to właśnie Arktyka jest ich naturalnym środowiskiem.

Czym żywi się niedźwiedź polarny? Fot. Shvaygert Ekaterina/Shutterstock

Warto podkreślić, że jedzenie jest tak naprawdę sensem życia tych zwierząt, które każdego roku przemierzają wzdłuż lodowego brzegu tysiące kilometrów w poszukiwaniu pożywienia. Przedstawiciele gatunku Ursus maritimus muszą regularnie dostarczać odpowiedni zapas tłuszczu do organizmu, aby móc wytrzymać mrozy (sięgające do nawet kilkudziesięciu stopni Celsjusza na minusie) oraz niesprzyjające warunki atmosferyczne. Sprawdźmy więc, co je niedźwiedź polarny.

Czym żywią się niedźwiedzie polarne?

W codziennym menu największego mięsożercy żyjącego na lądzie znajdują się głównie inne zwierzęta. Dieta niedźwiedzia polarnego opiera się przede wszystkim na fokach, które są obfite w tłuszcz. Ponadto misie żyjące na biegunie północnym chętnie polują na młode morsylisy, ptaki i przeróżne gryzonie. Zdarza się, że drapieżnik żywi się również reniferami lub zajada padlinę wielorybów. Warto wspomnieć, że ssaki te nie piją dostępnej na Arktyce słonej wody, dlatego muszą pozyskać odpowiednią ilość płynów z ciała swojej ofiary.

Czym żywią się niedźwiedzie polarne przebywające na lądzie? Takie pytanie często wraca w okresie letnim, gdy dochodzi do topnienia lodowych płyt. Biali mięsożercy podążają wtedy w głąb lądu, poszukując pokarmu. Badacze zauważyli, że zwierzęta zjadają w takich warunkach przede wszystkim ptasie jaja i pisklęta, małe gryzonie oraz roślinność (m.in. glony listownice, wydmuchrzycę piaskową). Niestety naukowcy podkreślają, iż taka dieta absolutnie nie jest odpowiednia dla gatunku Ursus maritimus, nie dostarcza bowiem ssakom odpowiedniej ilości tłuszczu i niezbędnych wartości odżywczych. Ostatnio ze względu na cofający się lód coraz częściej można także spotkać drapieżniki w pobliżu wiosek Inuitów, gdzie szukają pożywienia w odpadkach.

Jak polują niedźwiedzie polarne?

Gatunek ten jest zaliczany do największych lądowych drapieżników na świecie. Jednorazowo niedźwiedź polarny zjada około 60 kilogramów mięsa, zyskując spory zapas tłuszczu wystarczający aż do kolejnego polowania. Co ciekawe, aby przeżyć, zwierzę powinno każdego roku spożywać od 50 do 70 fok. Ten niezwykły drapieżnik potrafi wyczuć potencjalną ofiarę z odległości nawet 30 kilometrów.

Niedźwiedź polarny żywi się głównie ssakami morskimi, na które poluje zarówno na lądzie, jak i pod wodą. Okazuje się bowiem, iż przedstawiciel gatunku Ursus maritimus jest doskonałym pływakiem, który potrafi wstrzymać oddech nawet na 2 minuty. Niektórzy badacze uważają, że biały miś spędza w wodzie nawet 1/3 całego swojego życia.

1. Polar bear diet; https://www.arcticwwf.org/wildlife/polar-bear/polar-bear-diet/; data dostępu: 31-01-2024;
  2. Diet & Eating Habits; https://seaworld.org/animals/all-about/polar-bear/diet/; data dostępu: 31-01-2024;
  3. What do Polar Bears Eat?; https://a-z-animals.com/blog/what-do-polar-bears-eat/; data dostępu: 31-01-2024;
4.7/5 - (20 votes)