Czy fruczak gołąbek gryzie?
Ekologia.pl Środowisko Przyroda Czy fruczak gołąbek gryzie?

Czy fruczak gołąbek gryzie?

Motyl z rodziny zawisakowatych, znany jako polski koliber lub dłużniec gwiaździk. Wydawać by się mogło, że spotkać można go głównie w tropikach. Jednak widok owada o szarych i pomarańczowych skrzydłach również na polskich łąkach i w rodzimych ogrodach jest powszechnym zjawiskiem. Mając styczność z takim właśnie osobnikiem, warto wiedzieć, czy fruczak gołąbek gryzie oraz w jakich warunkach żeruje. Poznaj więc najważniejsze informacje na jego temat.

Fruczak gołąbek, fot. aaltair/Shutterstock

Występowanie fruczaka gołąbka

Tak zwany polski koliber to owad występujący na terenie Europy Środkowej i Południowej oraz Afryki Północnej. Prowadzi nomadyczny tryb życia w poszukiwaniu jak najlepszych warunków pogodowych. W Polsce można go spotkać późną wiosną, a także w sierpniu, wrześniu oraz październiku.

Bezproblemowo pokonuje długodystansowe loty, wykorzystując siłę mięśni pozwalającą osiągnąć mu prędkość do 50 km/h. Pomagają w tym białe i czarne łuski na odwłoku. Fruczak gołąbek należy do jednych z najszybciej poruszających się zwierząt z gromady stawonogów, spośród których znaczna część gryzie ludzi i inne zwierzęta.

Czy fruczak gołąbek gryzie? Jak zachowuje się owad?

Motyl kojarzony jest z kolibrem ze względu na podobne do ptaka zachowania. Znajdując się w powietrzu, spija nektar z kwiatów. Wykorzystuje do tego ssawkę dłuższą od reszty jego krępego ciała. Oba zwierzęta łączy również szybkość poruszania się skrzydeł. Podobieństwo można też dostrzec w odwłoku, który ma pęczki łusek odpowiadające za utrzymywanie stabilności lotu. Do złudzenia przypominają ptasi ogon kolibra. Jeśli chodzi o zachowanie owada w obecności ludzi, pojawia się pytanie, czy fruczak gołąbek gryzie?

Dłużniec gwiaździk należy do owadów uskrzydlonych, posiadających aparat gębowy typu ssącego. Fruczak gołąbek nie gryzie więc roślin ani ludzi, lecz wykorzystuje ssawkę do pobierania pokarmu z kwiatów. Żeruje na tych, które są bogate w nektar – jaśminie, szałwii, pelargonii, fuksji, werbenie i wielu innych. Dorosły osobnik lubi więc kwiaty z długimi kielichami. Natomiast gąsienice lubują się w wiciokrzewach oraz przytuliach. Formy młodociane można spotkać w sierpniu. Do października przeobrażają się w dorosłe owady.

Jak żyje fruczak gołąbek?

Przedstawiciel rodziny zawisakowatych należy do aktywnych osobników. Wiedząc już, że fruczak gołąbek nie gryzie, warto dowiedzieć się więcej na temat jego trybu życia.

Polski koliber nim poderwie się do lotu, musi osiągnąć odpowiednią temperaturę ciała. Energię czerpie zaś z nektaru z kwiatów. Żeruje za dnia, nieustannie kontrolując bezpieczeństwo otoczenia. Zachowuje przy tym dużą czujność, przez co podejście do niego jest trudnym zadaniem. Dobrze wykształcony wzrok pozwala mu szybko reagować na potencjalne zagrożenia. Jest zwinny i szybki. Potrafi poruszać skrzydłami nawet 80 razy w ciągu minuty.

Owad preferuje ciepły klimat. W związku z tym dorosłe osobniki w październiku odlatują na południe w poszukiwaniu odpowiednich do życia warunków. Te, które decydują się pozostać na miejscu, mają nieduże szanse na przeżycie w zimnie. Powracają ponownie na wiosnę, składają jaja i cieszą ludzkie oko swoją obecnością w ogrodach i na balkonach. Co ważne, zwierzęta są bezpieczne dla Twoich roślin, ponieważ fruczaki gołąbki nie gryzą ich.

Ekologia.pl poleca

Fruczak gołąbek, fot. Meik/Shutterstock

Fruczak gołąbek w Twoim ogrodzie

Dłużniec gwiaździk nie znajduje się pod ochroną. Nie oznacza to, że można go hodować w domowych warunkach. Aby owad przypominający kolibra pojawił się wiosną bądź późnym latem w przydomowym ogrodzie, wystarczy skorzystać z jednej, prostej metody.

Fruczaka gołąbka, który jak już wiesz, nie gryzie, skutecznie zwabią jego ulubione rośliny. Dobrze, jeśli wzrost kwiatów będzie postępował bez stosowania sztucznych środków ochronnych. W ten sposób stworzysz odpowiednie dla motyla środowisko, w którym chętnie zagości.

Fruczak to uroczy owad, którego obecność cieczy oko podczas błogiego wypoczynku w plenerze. Dostrzegając krępego owada z pomarańczowo-szarymi skrzydłami, wiedz, że masz do czynienia z motylem, a nie z ptakiem kolibrem. Te nie występują w naszym klimacie.

Fruczak gołąbek – pytania i odpowiedzi

Gdzie i kiedy można spotkać fruczaka gołąbka?

Owad najczęściej pojawia się w ogrodach, na łąkach oraz balkonach mocno przyozdobionych kwiatami. Dorosłe osobniki można zobaczyć wiosną. Młode pokolenie odlatuje zaś w październiku.

Jak żywi się fruczak gołąbek?

Motyl z rodziny zawisakowatych ma ssący aparat gębowy. Czy zatem fruczak gołąbek gryzie? Nie. Owad wykorzystuje cienką i długą trąbkę do pobierania nektaru ze swoich ulubionych kwiatów.

Jakie kwiaty lubi fruczak gołąbek?

Jaśmin, werbena, szałwia, pelargonia – to część roślin, które przykuwają uwagę owada. Hoduj te kwiaty, jeśli chcesz cieszyć się widokiem motyla w przydomowym ogrodzie.

1. "MIGRACJE W ŚWIECIE MOTYLI"; Marzena Werbelska, Krzysztof Pabis; Wszechświat, t. 115, nr 7 ̶ 9/2014;
  2. Zwierzęta wokół nas - fruczak gołąbek - "polski koliber"; Mariusz Różnowicz; https://www.siechnice.gmina.pl/aktualnosc-1020-zwierzeta_wokol_nas_fruczak_golabek.html;
  3. "Colour Learning in the Hawkmoth Macroglossum Stellatarum"; Almut Kelber; Journal of Experimental Biology 199(Pt 5):1127-31;
4.7/5 - (18 votes)