Koliberek hawański (Mellisuga helenae)

Nazywany/a też: hawańczyk

Gatunek rzadki. Na liście IUCN ma kategorie NT- bliski zagrożenia. Głównym zagrożeniem dla koliberka  hawańskiego jest degradacja siedlisk, zmniejszająca dostępność miejsc na gniazdowanie oraz ilość gatunków roślin, którym się żywi. Na wolności żyje do 8 lat.

Tęczówka oczna ciemna. Dziób ciemny, prosty i wąski. Nogi czarne. Grzbiet u samców niebiesko-zielonkawy. Brzuch białoszary, nakrapiany. U samic wierzch jest niebieskawo zielonkawy, spód jasnoszary. Dymorfizm płciowy jest widoczny. Samce są mniejsze i barwniej upierzone od samic. W okresie rozrodczym barwa piór staje się intensywna. W tym czasie ubarwienie głowy i gardła samców czerwono-różowe, z metalicznym połyskiem.
Czy wiesz, że...Koliberek hawański jest najmniejszym ptakiem na świecie.

Koliberek hawański jest endemitem na archipelagu Antyli. Występuje na dwóch kubańskich wyspach: na największej - Kubie i drugiej, co do wielkości - Isla de la Juventud (Wyspa Młodości).

Koliberek hawański zamieszkuje gęste lasy tropikalne i skraje lasów z licznymi krzewami, lianami i epifitami. Spotykany w ogrodach przy domach sąsiadujących z lasami. Ptak o aktywności dziennej. Prowadzi samotny tryb życia.

Gatunek poligyniczny. Do rozrodu przystępuje miedzy marcem a czerwcem. Gnieździ się 3-5 m nad ziemią, w krzewie lub na drzewie. Gniazdo w formie miseczki, zbudowane jest z włókien roślinnych oraz mchu. Wyścielone jest puchem, sierścią oraz włóknami roślinnymi i wzmocnione za pomocą pajęczyny. Samica składa 2 białe jaja. Czas wysiadywania wynosi ok. dwóch tygodni. Wyłącznie samica zajmuje się budową gniazda, wysiadywaniem jaj oraz opieka nad potomstwem. Młode opuszczają gniazdo po upływie 18-38 dni. Dojrzałość płciową osiąga w pierwszym roku życia.

Koliberek hawański pożywia się w głównej mierze nektarem kwiatów, który spija długim językiem, a od czasu do czasu żywi się także drobnymi bezkręgowcami (pajęczakami, owadami), chwytanymi w locie. Większość dnia spędza na pożywianiu się.
Koliberek hawański By Charlesjsharp (Own work, from Sharp Photography, sharpphotography) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons