Płeć piękna w świecie zwierząt. Samce przyciągają nie tylko siłą, ale i urodą

Paw indyjski Fot. kuribo [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.com Paw indyjski Fot. kuribo [CC BY-SA 2.0 ], Flickr.comv

9 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Urody. W świecie zwierząt, częściej niż u ludzi, na miano płci pięknej zasługują samce. Bujne grzywy, piękne poroża, kolorowe pióra czy efektowne wzory to rzecz normalna. A wszystko po to, żeby spodobać się płci przeciwnej i zdobyć jej serce.

Zjawisko to nazywa się dymorfizmem płciowym. Przejawia się on różnicami w wyglądzie zewnętrznym. U gatunków jest spotykamy w różnym natężeniu – może przejawiać się różnicami w wielkości czy umaszczeniu. A to wszystko ma jeden cel – przedłużyć gatunek i przekazać jak najlepsze geny.

Przystojnych samców możemy spotkać wśród owadów, ryb, gadów, ssaków, ale prym w tej kategorii wiodą jednak ptaki.

Cudowronki czyli rajskie ptaki

Jak sama nazwa wskazuje, ptaki te mogą pochwalić się pięknym, kolorowym upierzeniem, ale tylko samce. Samice w porównaniu z męskim rodzajem są mniejsze, a ich upierzenie dużo mniej kolorwe. Samce prezentują swoje wdzięki poprzez taniec, w trakcie którego wymachują skrzydłami, potrząsają głową i piórami. Zdarza się, że „pląsy godowe” odbywają się na wcześniej przygotowanej arenie. Rajskie ptaki żyją w lasach tropikalnych na Molukach, Nowej Gwinei i w północno-wschodniej Australii.

Paw indyjski

Samce są bardzo barwne. Ich urodę najbardziej podkreśla tren utworzony z wydłużonych piór pokryw nadogonowych, powszechnie nazywany pawim ogonem. Gdy samiec chce zaprezentować się płci przeciwnej rozkłada swój ogon w wachlarz i potrząsa nim. Piękny ogon świadczy o tym, iż jego właściciel jest w doskonałej formie i posiada bardzo dobre geny. Pawie pierwotnie występujące w Indiach, Pakistanie i Cejlonie, wskutek oswajania przez człowieka można spotkać w wielu rejonach świata.

Fot. www.sxc.hu