Płeć piękna w świecie zwierząt. Samce przyciągają nie tylko siłą, ale i urodą

9 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Urody. W świecie zwierząt, częściej niż u ludzi, na miano płci pięknej zasługują samce. Bujne grzywy, piękne poroża, kolorowe pióra czy efektowne wzory to rzecz normalna. A wszystko po to, żeby spodobać się płci przeciwnej i zdobyć jej serce.

Zjawisko to nazywa się dymorfizmem płciowym. Przejawia się on różnicami w wyglądzie zewnętrznym. U gatunków jest spotykamy w różnym natężeniu – może przejawiać się różnicami w wielkości czy umaszczeniu. A to wszystko ma jeden cel – przedłużyć gatunek i przekazać jak najlepsze geny.

Przystojnych samców możemy spotkać wśród owadów, ryb, gadów, ssaków, ale prym w tej kategorii wiodą jednak ptaki.

Cudowronki czyli rajskie ptaki

Jak sama nazwa wskazuje, ptaki te mogą pochwalić się pięknym, kolorowym upierzeniem, ale tylko samce. Samice w porównaniu z męskim rodzajem są mniejsze, a ich upierzenie dużo mniej kolorwe. Samce prezentują swoje wdzięki poprzez taniec, w trakcie którego wymachują skrzydłami, potrząsają głową i piórami. Zdarza się, że „pląsy godowe” odbywają się na wcześniej przygotowanej arenie. Rajskie ptaki żyją w lasach tropikalnych na Molukach, Nowej Gwinei i w północno-wschodniej Australii.

Paw indyjski

Samce są bardzo barwne. Ich urodę najbardziej podkreśla tren utworzony z wydłużonych piór pokryw nadogonowych, powszechnie nazywany pawim ogonem. Gdy samiec chce zaprezentować się płci przeciwnej rozkłada swój ogon w wachlarz i potrząsa nim. Piękny ogon świadczy o tym, iż jego właściciel jest w doskonałej formie i posiada bardzo dobre geny. Pawie pierwotnie występujące w Indiach, Pakistanie i Cejlonie, wskutek oswajania przez człowieka można spotkać w wielu rejonach świata.

Głuszec

Głuszce są największymi grzebiącymi ptakami występującymi w Europie. Samce są znacznie większe od samic i są całkiem inaczej ubarwione. Na głowach panów znajdują się czerwone pióra, które w okresie godów nabrzmiewają i tworzą „różę”. Od marca do maja trwają toki. W trakcie „prezentacji” samiec rozkłada swój ogon, wyciąga głowę i stroszy skrzydła, jednocześnie śpiewając miłosną pieśń. Na tym kończy się wielka miłość, ponieważ ojcowski obowiązek głuszców ogranicza się do zapłodnienia kilku kur.

Fot. Nudelbraut, CC

Kura domowa

Nie trzeba daleko szukać, żeby znaleźć przykłady męskich piękności w świecie zwierzęcym na naszym podwórku. Kury nie występują w środowisku naturalnym. Mimo że samice są kolorowo ubarwione to samce mogą poszczycić się pięknym grzebieniem i ogonem z wygiętych piór. Zdarza się, że koguty czują się panami podwórka i dzielnie go bronią przed intruzami. Istnieje ponad 80 ras tych ptaków.

Bojownik wspaniały

W świecie ryb również znajdziemy klika przykładów, kiedy to samiec jest płcią piękną. Bojowniki są popularnymi rybkami akwariowymi. W naturze występują w płytkich wodach Tajlandii, Wietnamu, Indii i Półwyspu Malajskiego. Samce odznaczają się długimi płetwami, a poszczególne odmiany różnią się ich kształtem. Gdy w pobliżu pojawi się samica panowie chętnie stroszą płetwy i prezentują swoje walory. Bojownik wspaniały buduje pieniste gniazdo i opiekuje się nim, po tym jak samica złoży ikrę.
Fot. Marrabbio2, CC

Gupik

Gupik nazywany także pawim oczkiem jest niewielką rybą akwariową pochodzącą z wód Południowej Ameryki. Mimo małych wymiarów samce są przepięknie ubarwione i a ich płetwy ogonowe przybierają różne kształty. Samce bardzo chętnie prezentują swoje wdzięki, niestety zdarza się, że są wręcz nachalne. Wtedy samiczka nie może opędzić się od namolnego adoratora.

Fot. Marrabbio2, CC

Kameleon jemeński

Kto myślał, że wśród gadów nie znajdzie się żaden piękniś jest w błędzie. Kameleon jemeński jest jednym z największych kameleonów. W naturze żyje w Jemenie i Arabii Saudyjskiej. Samiec jest o wiele barwniejszy od samicy oraz posiada większy hełm na głowie. Chcąc zdobyć serce partnerki kameleony te paradują przed wybranką prezentując swoje barwy. Dodatkowo zdarza się, że samiec rozwija i zwija ogon.

Fot. Wikipedia

Lew

Wśród ssaków nie ma aż takich różnic w wyglądzie samic i samców. Zazwyczaj samce są potężniej zbudowane. Chociaż w przypadku lwa oprócz tej różnicy dochodzi jeszcze jeden szczegół - grzywa. Jest oznaką zdrowia i ma wpływ na to, czy samiec wzbudzi zainteresowanie u lwicy. Lew z bujna grzywą jest silniejszy i sprawniejszy. Oprócz tego pełni ona funkcję ochronną dla szyi i głowy.

Ekologia.pl, Adriana Borkowska