Odkryto 5000 gatunków
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Odkryto 5000 gatunków

Odkryto 5000 gatunków

Krab Kiwa hirsuta
Krab Kiwa hirsuta (A.Fifis/Census of Marine Life)

W ramach międzynarodowych badań bioróżnorodności mórz, naukowcy zrzeszeni w projekcie „Census of Marine Life” odkryli w ostatnim dziesięcioleciu ponad 5000 nowych gatunków.

Census of Marine Life to międzynarodowy projekt badawczy w realizację którego jest zaangażowanych około 2000 naukowców z ponad 80 państw. Celem niezwykłego przedsięwzięcia jest poznanie bioróżnorodności morskiej, oraz liczebności poszczególnych gatunków. Do tej pory badacze sklasyfikowali ponad 122,5 tysiąca gatunków morskich, często odkrywając nieznane fakty z ich biologii. W minionych 10 latach odkryto około 5000 gatunków zwierząt morskich w tym  np.  niezwykłego owłosionego kraba (Kiwa hirsuta) jakiego złowiono w pobliżu Wyspy Wielkanocnej.

Pierwszy na świecie kompleksowy spis zwierząt morskich ma być opublikowany w październiku w Londynie. Naukowcy zwracają uwagę, że o liczebności i ochronie wielu gatunków lądowych wiemy znacznie więcej niż o tych żyjących w morzu. Tymczasem aż 71% naszej planety pokrywa woda, będąca środowiskiem życia dla tysięcy gatunków zwierząt.

4.7/5 - (9 votes)