Psy z probówki. Na świat przyszły pierwsze szczeniaki urodzone metodą in vitro
Ekologia.pl Wiadomości Ciekawostki i zagadki przyrodnicze Pierwsze szczeniaki z probówki

Pierwsze szczeniaki z probówki

Pierwsze szczeniaki urodzone metodą in vitro. Credit: Mike Carrol, Cornell University College of Veterinary Medicine
Naukowcy z Cornell Uniwersity metodą in vitro (IVF) doprowadzili do narodzin siedmiu zdrowych szczeniąt: pięciu beagle’ów i dwóch krzyżówek spaniela i beagle’a. To „ważny krok naprzód” w medycynie. – przekonują badacze.
„Mamy siedem zdrowych i normalnych szczeniąt” – powiedział szef zespołu naukowców dr Alex Travis z Cornell University. „Od połowy lat ’70 podejmowaliśmy próby zastosowania metody in vitro na psach, jednak do tej pory żadna próba nie zakończyła się sukcesem” – dodał.

Pięć beagle’i i dwie krzyżówki spaniela i beagle’a przyszło na świat już w lipcu, ale badacze dopiero 9 grudnia 2015 r.  pokazali szczeniaki światu. O swoich badaniach poinformowali na łamacz czasopisma „Public Library of Science ONE”

Sukces zapłodnienia in vitro otwiera drogę do ochrony zagrożonych ras. Może to być również stosowane do badania chorób dziedzicznych ludzi i psów – przekonują badacze z Cornell University. „Udany proces IVF u psów może pewnego dnia umożliwić naukowcom usunięcie genetycznych chorób już w zarodku, na przykład może wyeliminować choroby dziedziczne, takie jak chłoniak, nowotwór, które często występują u ras Golden Retriever.” – powiedział dr Travis.

„Co ważne psy i ludzie mają wiele wspólnego pod względem biologicznym, w tym choroby. Jest prawdopodobne, że nowe techniki mogą mieć znaczące korzyści dla badania chorób ludzkich, jak również chorób psów” – dodał Profesor David Argyle, szef szkoły weterynarii na Uniwersytecie w Edynburgu.

Jak przebiega zabieg in vitro u psów? Zamrożone zarodki, uzyskane w wyniku zapłodnienia w warunkach laboratoryjnych, wszczepia się do macicy suki z użyciem technik podobnych do tych, które stosuje się w ludzkich klinikach płodności. Wcześniej były problemy z zamrażania zarodków, ale badacze twierdzą, opracowali technikę do perfekcji.

Embrionalne psy oferują „potężne narzędzie do zrozumienia genetycznego podłoża chorób” – powiedział dr Travis. Psy dzielą z ludźmi ponad 350 dziedzicznych chorób i cech, prawie dwa razy więcej niż inne gatunki.

Źródło:

First “test tube” puppies born at Cornell veterinary college (https://mediarelations.cornell.edu/2015/12/09/first-test-tube-puppies-born-at-cornell-veterinary-college/)

Live Births from Domestic Dog (Canis familiaris) Embryos Produced by In Vitro Fertilization (https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0143930)

4.8/5 - (6 votes)