Miliony dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracowników
Ekologia.pl Wiadomości Wpływ człowieka na środowisko Miliony dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracowników

Miliony dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracowników

Lada moment rozpoczną się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.

Fot. Frantzou Fleurine on Unsplash

Fot. Frantzou Fleurine on Unsplash


Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wydarzenie, podczas którego rywalizuje się nie tylko o sportowe trofea. To także arena walki dwóch największych firm produkujących odzież sportową, które razem sponsorują 22 z 32 biorących udział w rozgrywce drużyn. W ciągu ostatniej dekady adidas i Nike podwoiły budżet na wydatki związane ze sponsoringiem drużyn. Jakiego rzędu są to kwoty? Zespół niemiecki będzie otrzymywał 65 milionów euro od adidasa rocznie (aż do następnych mistrzostw), a francuska reprezentacja wynegocjowała 50,5 miliona euro od marki Nike.

Chociaż Nike i Adidas wydają miliony euro na marketing i sponsoring, płacą minimalne wynagrodzenie tysiącom robotników, którzy szyją koszulki piłkarskie i robią buty dla zawodników i kibiców.

Porównując obecne koszty produkcji butów sportowych Nike i Adidas z tymi sprzed 25 lat, udział tych kosztów, które trafiają do kieszeni pracowników, jest obecnie o 30% niższy niż na początku lat dziewięćdziesiątych.

Znaczna część odzieży sportowej adidasa i Nike’a jest produkowana w Indonezji, gdzie 80% pracowników branży odzieżowej to kobiety, które zarabiają od 82 do 200 euro miesięcznie. Według obliczeń Asia Floor Wage, kwota, która pozwala na godne życie to 363 euro…

W 2011 roku, pod naciskiem konsumentów i fanów sportu, Adidas i Nike oraz kilka dużych marek sportowych podpisało ze związkami zawodowymi porozumienie chroniące ich prawa (Indonesian Freedom of Association Protocol). Sygnatariusze zgodzili się również rozpocząć negocjacje w sprawie dwóch innych kwestii wymagających naprawy: niskich płac i niepewnego zatrudnienia. Jednak dziesięć lat od rozpoczęcia negocjacji w 2008 r. marki odmawiają kontynuowania tego procesu.

Zdaniem organizacji broniących praw człowiek Nike i Adidas mogłyby płacić pracownikom i pracownicom godne płace, ale wolą wydawać swoje pieniądze na piłkarzy, zamiast zadbać o osoby szyjące ich ubrania i buty.
 
Raport Foul Play można znaleźć tutaj: https://cleanclothes.org/resources/national-cccs/foul-play-ii-sponsors-leave-workers-still-on-the-sidelines

4.8/5 - (12 votes)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments