Miliony dla piłkarzy, głodowe pensje dla pracowników
Lada moment rozpoczną się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Kiedy miliony ludzi na świecie przygotowują się do kibicowania ulubionym drużynom podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej, raport Foul Play opublikowany przez Éthique sur l’éthiquette i Clean Clothes Campaign ujawnia, że adidas i Nike, główni sponsorzy tego wydarzenia, nie zapewniają godnej płacy pracownicom i pracownikom w swoich łańcuchach dostaw.
Mistrzostwa świata w piłce nożnej to wydarzenie, podczas którego rywalizuje się nie tylko o sportowe trofea. To także arena walki dwóch największych firm produkujących odzież sportową, które razem sponsorują 22 z 32 biorących udział w rozgrywce drużyn. W ciągu ostatniej dekady adidas i Nike podwoiły budżet na wydatki związane ze sponsoringiem drużyn. Jakiego rzędu są to kwoty? Zespół niemiecki będzie otrzymywał 65 milionów euro od adidasa rocznie (aż do następnych mistrzostw), a francuska reprezentacja wynegocjowała 50,5 miliona euro od marki Nike.
Chociaż Nike i Adidas wydają miliony euro na marketing i sponsoring, płacą minimalne wynagrodzenie tysiącom robotników, którzy szyją koszulki piłkarskie i robią buty dla zawodników i kibiców.
Porównując obecne koszty produkcji butów sportowych Nike i Adidas z tymi sprzed 25 lat, udział tych kosztów, które trafiają do kieszeni pracowników, jest obecnie o 30% niższy niż na początku lat dziewięćdziesiątych.
Znaczna część odzieży sportowej adidasa i Nike’a jest produkowana w Indonezji, gdzie 80% pracowników branży odzieżowej to kobiety, które zarabiają od 82 do 200 euro miesięcznie. Według obliczeń Asia Floor Wage, kwota, która pozwala na godne życie to 363 euro…
W 2011 roku, pod naciskiem konsumentów i fanów sportu, Adidas i Nike oraz kilka dużych marek sportowych podpisało ze związkami zawodowymi porozumienie chroniące ich prawa (Indonesian Freedom of Association Protocol). Sygnatariusze zgodzili się również rozpocząć negocjacje w sprawie dwóch innych kwestii wymagających naprawy: niskich płac i niepewnego zatrudnienia. Jednak dziesięć lat od rozpoczęcia negocjacji w 2008 r. marki odmawiają kontynuowania tego procesu.
Zdaniem organizacji broniących praw człowiek Nike i Adidas mogłyby płacić pracownikom i pracownicom godne płace, ale wolą wydawać swoje pieniądze na piłkarzy, zamiast zadbać o osoby szyjące ich ubrania i buty.
Raport Foul Play można znaleźć tutaj: https://cleanclothes.org/resources/national-cccs/foul-play-ii-sponsors-leave-workers-still-on-the-sidelines