Szkolne różnice między płciami
Dziewczęta zaczynają szkołę podstawową z dwumiesięczną przewagą nad chłopcami w kwestii umiejętności uczenia się i przyswajania wiedzy – wynika z badań jakie przytacza Times.
Wyniki badań przeprowadzonych w całej Wielkiej Brytanii na grupie liczącej kilka tysięcy pięciolatków wskazują, iż – gdy chodzi o umiejętność wysławiania się i uczenia – przed rozpoczęciem szkoły chłopcy są średnio opóźnieni o dwa miesiące w stosunku do dziewczynek. Chodzi tu o duże prospektowe badanie Millenium Cohort Study. Autorzy projektu śledzą rozwój 15 tys. dziewcząt i chłopców urodzonych w pierwszych dwu latach tego stulecia.
Dzieci przebadano określającym zakres słownictwa testem słownikowym oraz testami rozpoznawania podobieństw i konstrukcji schematów. Zbadano w ten sposób trzy podstawowe zdolności decydujące o umiejętności przetwarzania informacji. Wyniki wskazują, że gdy chodzi o każdy z tych trzech wskaźników, dziewczęta wyprzedzają chłopców o mniej więcej dwa miesiące.
Wyniki badań wskazują także, że przeciętnie dzieci rodziców słabo lub gorzej wykształconych, są znacznie bardziej opóźnione od innych, gdy chodzi o wszystkie trzy brane pod uwagę wskaźniki. Odpowiednio – o ponad rok, cztery i pięć miesięcy. Wśród badanych pięciolatków duże znaczenie odgrywają różnice etniczne. Tu rozdźwięk jest bardzo widoczny.
W Polsce nie przeprowadzono podobnych badań, ale wyniki brytyjskie można prawdopodobnie odnieść do naszego kraju.






