Umysł ścisły nie ma płci
Kobiety są równie utalentowane matematycznie jak mężczyźni – dowodzą uczeni. Nie wszyscy jednak są takiego zdania. Panie nie mają wrodzonych uzdolnień matematycznych. Dlatego jest ich mniej na akademickich wydziałach ścisłych – uważa rektor Uniwersytetu Harvarda prof. Lawrence Summers.
Stało się to trzy lata temu podczas konferencji poświęconej dyskryminacji płci pięknej w nauce. Słowa te wywołały burzę. I to nie tylko dlatego, że były niepoprawne politycznie, ale przede wszystkim dlatego, że mijały się z prawdą. Dobitnie dowodzą tego badania, które zostały właśnie opublikowane w piśmie „Science”.
Zespół pracujący pod kierunkiem prof. Janet Hyde, psychologa z University of Wisconsin-Madison, przeanalizował wyniki egzaminów z matematyki 7 mln amerykańskich uczniów z dziesięciu stanów. Badacze wzięli pod uwagę poziom testów, pochodzenie i oczywiście płeć. – W niektórych stanach nieco lepsze oceny uzyskali chłopcy, a w innych dziewczynki – relacjonuje prof. Hyde. – Generalnie jednak, uśredniając wyniki egzaminów, nie było między nimi różnic.
To nie jedyne badania tego typu. Wcześniej np. podobną analizę przeprowadziła prof. Paola Sapienza z Northwestern University w amerykańskim Evanston. Zbieżność wyników różnych badań nie pozostawia wątpliwości – mężczyźni i kobiety mają podobne możliwości przyswajania nauk ścisłych.